Del : SMS

Den alt for dyre bilservice

31BUSMine-biler.jpg
Man kan spare mange penge på den årlige service af bilen ved at shoppe lidt rundt blandt værkstederne. Arkivfoto: Svend Aage Mortensen

Den årlige tur til værkstedet for at få lavet service på bilen er altid fyldt med ærgrelser og store regninger. Det kan måske være en fordel at søge efter nogle billigere tilbud på nettet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Du skal have lavet bremserne, og koblingen er også ved at være slidt. Vinduesviskerne ser heller ikke for gode ud, og din aircondition skal renses.

Man kan næsten høre, hvordan personen fra værkstedet i den anden ende af telefonen slikker sig om munden. Endnu en bilejer sidder dybt i fælden og skal have lavet en solid liste af ting til den årlige bilservice. Regningen vokser med galopperende fart. Standardprisen for service er 4.000 kr., og oveni kommer så alle de ting, som skal repareres.

Jeg har en Toyota Corolla, som er købt brugt. Jeg har ikke selv forstand på biler, så jeg er nødt til at få den serviceret på et værksted og har blot slavisk fået det gjort hos Toyota. Det skyldes blandet andet, at de samtidig tilbyder et gratis abonnement med vejservice med i prisen. Men problemet er, at når værkstedet ringer, føler man sig helt i deres vold. Man har ikke en chance for at vide, om det er nødvendigt at få lavet alle de mange ting lige netop nu.

Meget forbavset

Ofte siges det, at bilforhandlerne ikke kan tjene penge på salg af nye biler, men skal gøre det på service. Det er helt givet rigtigt. Jeg fik selv lidt syn for sagn, da jeg for to år siden skulle have sat et hængertræk på min bil.

kim valentin

Jeg fik et tilbud fra Toyota og tog efterfølgende tre tilbud hjem via nettet for at sammenligne. Et af tilbuddene hentet fra nettet var klart billigst, og min overraskelse var derfor stor, da jeg så, hvor det kom fra. Det var nemlig min egen Toyota-forhandler, der havde tilbudt en meget lavere pris. Hvor meget mon de ville have tjent på det andet tilbud, som de fortalte, var deres listepris.

Her er det billigere

Spørgsmålet er, om man skal gå væk fra den autoriserede forhandler. Det giver problemer, når bilen skal sælges videre, og hvilket værksted er det, man får fat i. Er de gode nok?

29BUSBoligrenovering.jpg

Min erfaring er, at de autoriserede ikke nødvendigvis er bedre end andre. Når man bor i København, er det en oplagt mulighed at forsøge at køre til Malmø, hvor priserne på service skulle være meget lavere. Endda så meget lavere, at de kan betale for turen derover. Men jeg har aldrig tjekket det.

Til gengæld tager det ikke mange minutter at se efter, hvad tingene koster hos Quickpot. De er en del billigere end Toyota, og firmaet fortæller pænt, hvad de ser på i forbindelse med de forskellige typer service.

22BUSTil-BM--BT--Scanpix#2.jpg

Man kan også gå ind på Autobutler og hente nogle tilbud hjem derfra. Jeg er rimelig sikker på, at en billigere service hos eksempelvis Quickpot eller et andet værksted sagtens kunne betale for, at jeg i givet fald skulle købe et Falck-abonnement eller lignende ved siden af.

Så det bedste er nok at foretage en god research på nettet. Og så slippe den evindelige tro på, at servicering på autoriserede værksteder har nogen indflydelse på bilens værdi. Jeg ender alligevel med at have den så lang tid, at den ikke er ret meget værd, når jeg engang skal sælge den.

Til BM

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere