Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Dealer-rummet behøver ikke at være en pool fuld af hajer

Den 11. september sidste år brød helvede (også) løs i dealer-rummet i den forholdsvis lille Saxo Bank med

hovedkvarter på Smakkedalen 2 i Gentofte. Det blev den mest travle dag nogensinde for de 108 medarbejdere.


Travlt ikke

kun fordi terrorangrebet i New York og Washington fik en næsten øjeblikkelig effekt for aktiekurserne over hele verden,

men også fordi de såkaldte account executives (handlere/ kunderådgivere, red.) kommer fra 17 forskellige nationer

med det formål, at de fleste kunder over hele verden skal kunne blive betjent af en landsmand eller i hvert fald en medarbejder,

der taler investorens eget sprog.


Der var kakofoni i luften 11. september; men ikke bare det. Der var også spændinger

i luften, fordi for eksempel arabere, englændere, russere og danskere skulle finde en grimasse, der kunne passe efter angrebet.


-

Der opstod naturlige misforståelser i den turbulente situation, siger Human Resources Manager (personalechef, red.) Michael

van Kampen.


Han har fået en helt speciel rolle hos Saxo Bank, hvor han bruger meget tid på at coache handlerne;

men der er tale om en coaching, som rækker langt ind i det personlige og private rum hos den enkelte.

Benhårdt miljø

Dealer-rummet

kan være et benhårdt miljø, hvor der tales kontant, direkte og med store bogstaver.


Rummet er faktisk et

hektisk internationalt finansmiljø, hvor handlerne fra de 17 nationer skal leve og ånde med markederne i London, New

York og Tokyo. En spirende succes kan på sekunder ændres til fiasko i takt med kursforskellene.


Handlerne bærer

ansvaret for deres kunders penge, og det kan være et tungt ansvar, som gør arbejdet hårdt og stressende. De fleste

trives ifølge Michael van Kampen med det turbulente job, som også kan være en betingelse for at tjene en god løn;

men ofte dukker problemerne op derhjemme, hvor det stressende job kan gå ud over familie og venner.


Da Saxo Banks administrerende

direktør, Lars Seier Christensen, ansatte Michael van Kampen var det blandt andet med det mål at give sine hårdt arbejdende

medarbejdere støtte i forbindelse med det hårde arbejde.


Nu har Michael van Kampen påtaget sig rollen som

den, der tager fat i medarbejderne i rummet mellem en almindelig personalesamtale og egentlig terapi.


Og han lægger ikke

nødvendigvis fingrene imellem.


- Man kan sige, at handlerne selv har skabt forventningen og miljøet. Det er blevet

en livsstil, og samtidig gør nye, hurtige kommunikationskanaler ikke tempoet lavere. Det ændrer imidlertid ikke den kendsgerning,

at de ind imellem har brug for hjælp til at komme videre, siger Michael van Kampen, som bygger sit koncept op på to ben.




Dels et forebyggende element, hvor medarbejderne i grupper på seks-otte bliver undervist i kommunikationens vanskelige

kunst og i den ikke mindre vanskelige øvelse at opmuntre kollegerne.


Og det var ikke ligefrem en almindelig øvelse,

da Michael van Kampen tiltrådte. Det typiske var ikke, at arbejdet blev opfattet som team-work, og


dealer-rummet var snarere

det, som han kalder "en pool fuld af hajer".


Men det hjælper at få talt alle myterne igennem, og selv de

medarbejdere, der i starten tog afstand fra Michael van Kampens koncept, er blødt op. Omkring 40 pct. af medarbejderne har

nu deltaget i udviklings-sessionerne.


Konceptets andet ben er en endnu mere alvorlig sag, nemlig den personlige krisesamtale.

Michael van Kampen påberåber sig ikke at være psykolog, og han har også sendt medarbejdere videre til psykolog.

Krise-coaching

-

Men ofte er det et spørgsmål om at få sat nogle ganske enkle elementer på plads, også selv om det handler

om dybt personlige og familiemæssige kriser. Et eksempel er også, hvis en kollega forfremmes. Det kan skabe misforståelser

og misundelse, men problemet er, at de, der føler sig forurettede, ofte kun ser sagen fra deres egen vinkel. Hvis jeg kan hjælpe med

at få sat andre vinkler på, løses der ofte op. Jeg siger for eksempel: "Hvis vi gør, som vi altid har

gjort, får vi det, vi altid har fået", siger Michael van Kampen, som erkender, at hans funktion er usædvanlig

i den hårde investeringsbranche, der ofte præges af holdningen: "Enten svømmer du, eller også drukner

du".


- Derfor går jeg også i ansættelsessamtalerne efter det hele menneske, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen