Del : SMS
Berlingske Business

De urimelige regninger fra TDC

19BUSTDC-og-YouSee-facade-o.jpg
TDC og YouSees gebyrpolitik får kritik. Arkivfoto: Torkil Adsersen

YouSee opkræver et betalingsgebyr på 49 kroner for, at man kan få lov til at betale sin regning. Ellers skal man give selskabet fri adgang til at hæve penge på ens konto. En helt urimelig fremfærd, skriver privatøkonomiske journalist Frederik M. Juel i dagens klumme.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jeg er så uheldig, vil jeg næsten sige, at jeg er blevet kunde hos landets suverænt største telekoncern. Både når det gælder net og TV.

Produkterne, som TDC leverer, er sådan set gode nok. Det er deres kundeservice til gengæld ikke. Man skal ligefrem betale penge for at få lov til at betale sin regning. Det er helt absurd. Mere præcist opkræver YouSee et betalingsgebyr på 49 kr. hver gang, man får en regning.

31BUSOle-Fruekilde.jpg

Jeg har tidligere forhørt mig hos TDC, hvor jeg fik at vide, at jeg sagtens kan slippe for gebyret. Det kræver blot, at jeg giver TDC adgang til at hæve pengene til betalingen af regningen direkte på min bankkonto. Og når pengene er hævet, vil de så sende mig en mail med kvittering. Jeg har bestemt ikke lyst til at give andre mennesker eller virksomheder adgang til at hæve penge på min bankkonto. Kunne TDC i det mindste ikke sende mailen, før de hæver pengene, så jeg kan nå at stoppe betalingen, hvis jeg af den ene eller anden grund mener, at den er forkert.

En af mine kolleger har rent faktisk været ude for, at de trak et beløb, der var for stort. Det fik han tilbage, men det er ikke ligefrem specielt betryggende, at den slags fejl kan opstå.

Alle mine andre regninger er tilmeldt betalingsservice. Jeg har spurgt YouSee, om det ikke er muligt med deres regninger også, men det er ikke nok til, at man kan slippe for betalingsgebyret. Det kan vel skyldes, at når betalingen sker over betalingsservice, går der nogle dage, inden TDC får pengene.

Når beløbet bliver trukket direkte på ens konto, scorer TDC derved nogle rentedage. Det er urimeligt, hvis TDC af den grund opkræver det ekstra gebyr fra deres kunder. TDC har mig bekendt omkring en million private kunder, og hvor mange penge får de ikke i kassen ved at opkræve den slags gebyrer?

20BUSFladskaerme.jpg

Oven i det kommer så, at både bredbånd og TV-pakkerne stiger i pris til næste år. YouSee skriver meget venligt, at det bliver dyrere med TV, fordi det koster dem mere at levere kanalerne. Her bliver alle øgede omkostninger tilsyneladende sendt direkte i hovedet på kunderne. Jeg har flere bekendte, der har erklæret, at de med de seneste prisstigninger udelukkende vil gå over til at streame TV.

Den mulighed er der også. Samtidig må man håbe, der snart kommer endnu mere konkurrence på TV-pakkerne. Hvorfor kan man ikke i langt højere grad begynde at sammensætte sin helt egen TV-pakke?

pix-Pernille Erenbjerg

TDC er uendeligt stolte over det enorme udbud, de har. Men hvad i alverden skal man bruge alle de kanaler til? Prisen på bredbånd stiger ligeledes til næste år. Her får man så en besked om, at de samtidig har sat hastigheden op. Det er jo meget rart, men hvem siger, at man har brug for det? Man kan spørge sig selv, hvorfor får man ikke muligheden for at få samme hastighed og så ingen prisstigning?

Måske skulle jeg bare se mig om efter en billigere leverandør.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere