Del : SMS

De nye bilmodeller har tabt 98 kilo

VW Up
Foto:

Bilerne slanker sig markant, og det kan ses på brændstofforbruget.

Artiklen fortsætter under annoncen

De danske forbrugere har længe været vilde med små biler til under 100.000 kroner og en brændstoføkonomi, der går lige i tegnebogen.

Nu viser tallene for novembers bilsalg, at de nyindkøbte biler fra september til november i år vejer 978 kilo i gennemsnit, hvilket betyder, at de er 98 kilo slankere end de biler, der blev indregistreret i den samme periode sidste år.

Det betyder, at de kører de 22,2 km. pr. liter brændstof, hvilket er 1,9 km pr. liter længere end de nye biler kunne køre i samme periode 2011.

Se billederne: De mest solgte modeller i 2012   

Administrerende direktør Jens Brendstrup fra bilforhandlernes organisation DAF tolket tallene som kvindernes stigende dominans blandt bilkøberne.

"Det høje bilsalg skyldes et boom i salget af de helt små biler. Disse biler er specielt populære hos den kvindelige befolkning. Salget af de små biler fordeler sig lige mellem mænd og kvinder, mens mændene dominerer de andre klasser. 9 ud af 10 biler solgt til de kvindelige bilister er fra den lille bilklasse," oplyser Jens Brendstrup.

Han vurderer, at kvinder er mere pragmatiske, når de handler bil.

"For dem handler det om brændstoføkonomi og sikkerhed, mens mændene mere tænker på hestekræfter og farven på lakken,” siger han i en kommentar.

Se billederne: De mest solgte modeller i 2012

I november blev der i alt indregistreret 16.078 nye personbiler, og det er det højeste antal i november nogensinde. Det er 7 pct. flere end i november sidste år, og det er husholdningerne, der driver udviklingen med en stigning på 54 pct.

Samlet er der år til dato indregistreret godt 160.000 nye biler, hvilket sender salget på rekordkurs for hele 2012.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere