Del : SMS

Danskernes tillid til banken falder

bank tillid

Danskerne bliver generelt mindre tilfredse med deres bank. Konstant bølge af dårlige nyheder smitter af på sektorens image, vurderer Nordea-direktør

Artiklen fortsætter under annoncen

Bankkunderne vender tommelfingeren nedad til deres bank. I løbet af det seneste år er loyaliteten blandt bankernes kunder faldet markant. Det viser en undersøgelse, som Loyalty Group har gennemført blandt 4.600 privatkunder i august.

»Danskernes tillid til deres banker er faldet. Det sker, efter at det gik fremad i 2011, men nu er kurven knækket igen - og det gælder for stort set alle de store banker,« siger Mikkel Korntved, adm. direktør i Loyalty Group og ekspert i kunderelationer.

Hvor tilfreds er kunderne med deres bank??

Kundernes opfattelse af, hvorvidt deres bank er konkurrencedygtig på priser og gebyrer, har ligeledes fået et voldsomt knæk. Det sker, efter bankerne i nærmest samlet flok igennem det seneste år har hævet priserne.

Bankia2_Business

Danske Bank er ifølge undersøgelsen bundskraber med hensyn til både tilfredse kunder og opfattelsen af konkurrenceevne.

Alligevel forsøger Tonny Thierry Andersen, chef for privatkundedelen, at nedtone betydningen af bankens prisstigninger i en skriftlig kommentar:

»Nu har der været meget snak om rentestigninger, og det er rigtigt, at vi i lighed med andre banker har hævet priserne. Realiteten er dog, at den gennemsnitlige rentestigning for alle vores privatkunder i Danmark er på under 0,1 procentpoint i de seneste to år. Det dækker over, at der er nogle kunder, der i dag betaler lidt mere, mens andre kunder får en lavere rente end før blandt andet på prioritetsprodukter.«

Mikkel Korntved vurderer dog, at de danske bankkunder nu er så utilfredse, at det vil få konsekvenser.

»Tidspunktet for, hvornår nok er nok, rykker nærmere for de danske bankkunder. Der har ikke været positive nyheder fra bankerne til deres kunder i lange tider. Derfor har tilfredsheden blandt kunderne længe været faldende, og hvis det samtidig går op for danskerne, at det praktisk talt ikke kræver meget at skifte bank – ja, så vil kunderne rykke rundt,« siger han.

Undersøgelsen gør indtryk blandt en række af de bankbosser, som Berlingske har været i kontakt med. Men bankerne skyder en del af skylden på den konstante strøm af dårlige banknyheder, som strømmer kunderne i møde. Inden for de seneste måneder er der bl.a. sat fokus på, om bankerne har sat deres fælles rente, CIBOR, for højt, og Finanstilsynet har ad flere omgange forudsagt, at der kommer flere bankkrak i Danmark.

Det er med til at svække tilliden til den finansielle sektor, vurderer Nordeas direktør for den danske bankforretning, Anders Jensen:

»Det er ikke rart, at der bliver talt om problemer alle vegne. Det har ikke kun en direkte påvirkning på de institutter, der er ramt af udfordringer, men det smitter også af på hele sektoren. Det er et svært farvand at navigere i, og det er et problem, for den finansielle sektor er en meget vigtig del af løsningen, når det handler om at få genskabt vækst i vores samfund.«B

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere