Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne på jagt efter nye obligationer

valuta
Foto:

Danskerne er begyndt at udskifte deres danske obligationer med virksomhedsobligationer og obligationer fra højrentelande. Bankerne gør for lidt ud af at fortælle om risikoen, mener formuerådgiver.

Artiklen fortsætter under annoncen

Finanskrisen har betydet en ny dagsorden for at investere, og den er danskerne ved at tage til sig.

De danske obligationer bliver i stigende grad skiftet ud med virksomhedsobligationer og obligationer fra lande med en højere rente.

Derved forsøger de private at få en lidt højere forrentning af deres investeringer, og samtidig prøver de at minimere det kurstab, der kommer på obligationerne, når renten igen begynder at stige.

pix-hamp

Det viser nye tal fra analysebureauet Morningstar. De bakkes op af både Danske Bank og Nordea, der direkte anbefaler danskerne at søge hen mod obligationer med højere rente.

Det får en formuerådgiver til at kritisere bankerne for at være for aggressive, når de forsøger at få danskerne til at skifte strategi.

Morningstar har set på, hvordan danskerne investerer de 340 mia. kr., der via forskellige investeringsforeninger er sat i obligationer.

Ved starten af forrige år var det 54 pct. af pengene, som stod i foreninger, der investerer i danske obligationer.

Det tal er siden faldet til 47 pct. I samme periode er andelen af foreninger med højrente obligationer og foreninger med virksomhedsobligationer vokset.

»Jeg tror, at der er tale om et permanent skifte hen mod at få reduceret danske obligationer. Det er en direkte konsekvens af det lave renteniveau.

Fordelen ved de danske obligationer er, at sandsynligheden for, at man får investeringen betalt tilbage, er stor. Ulempen lige nu er, at forrentningen ikke er så god,« siger chefanalytiker hos Morningstar, Nikolaj Holdt Mikkelsen.

Siden finanskrisen satte ind, er renterne i både USA og Euroland raslet ned og har gentagne gange nået bundrekorder. En dansk statsobligationer med en løbetid på cirka fire år har i øjeblikket en rente på 0,1 pct.

Renterne på de lange realkreditobligationer ligger på omkring 3 til 3,5 pct. Når der tages højde for inflation, giver det en meget lav forrentning af en investering i obligationer.

De danske obligationernes rolle for de private investorer som den sikre havn har derved ændret sig.

Det har gjort obligationer udstedt i højrentelande mere attraktive. Det drejer sig primært om lande i Østeuropa og Sydamerika.

Disse lande har højere inflation og vækst end USA og som logisk konsekvens deraf ligeledes obligationer med en højere rente.

På samme måde ligger afkastet på virksomhedsobligationer pænt over renteniveauet på de danske obligationer.

Virksomhedsobligationer bliver primært udstedt fra selskaber i USA. I kølvandet på finanskrisen er der sket en markant vækst i udstedelsen af virksomhedsobligationer fra selskaber i europæiske lande.

Storbanker ændrer rådgivning

Og den nye dagsorden på de finansielle markeder har fået landets to største banker i form af Danske Bank og Nordea til at ændre deres rådgivning over for de private kunder. De to banker arbejder nu for at få danskerne til at købe flere af højt forrentede obligationer og færre af de danske.

»Det forventede afkast er helt forsvundet på de danske obligationer, så hvis de private bare bliver liggende som hidtil, vil de se et negativt afkast. Man er nødt til at løbe en større risiko for at få det samme afkast som tidligere,« siger seniorstrateg i Nordea Henrik Drusebjerg, der understreger, at han ikke mener, at danskerne skal gå helt væk fra at have de lavt forrentede obligationer.

»Men man skal vænne sig til at betragte dem som en forsikring, der koster penge,« siger Henrik Drusebjerg.

Mens chefstrateg i Danske Capital Bo Bejstrup Christensen påpeger, at når den internationale økonomi kommer oven på igen, og renterne begynder at stige, vil risikoen for kurstab være langt mindre på virksomhedsobligationerne og på obligationerne fra højrentelandene.

»Det vigtige er selvfølgelig at vælge de rigtige obligationer, Man kan overveje at vælge nogle investeringsforeninger, hvor der er nogle traditionelle danske obligationer med også,« siger Bo Bejstrup Christensen.

Mere risikabelt

Carnegie Private Banking er kritisk over for bankernes nye indgang til investeringerne for private.

Formuerådgiver hos Carnegie Marianne Thørs mener, at det er vigtigt at skelne mellem statsobligationerne fra højrentelandene og virksomhedsobligationerne.

Og risikoen ved virksomhedsobligationerne ligger på linje med aktierne, mener Carnegie. Det gør bankerne for lidt ud af at fortælle.

»Vi ser en vis trafik fra danske statsobligationer og realkreditobligationer til det nye “sort” – virksomhedsobligationer. Desværre hører kunderne ikke om den risiko, som dermed sniger sig ind i deres depoter med dette nye risikoaktiv,« siger Marianne Thørs.

»Når jeg taler med kunder om deres investeringer og nævner virksomhedsobligationer som et risikoaktiv, ser de på mig med undren, idet deres forhenværende bank i stor stil har omlagt de mere sikre stats- og realkreditobligationer til virksomhedsobligationer,« siger Marianne Thørs.

Obligationerne bliver i stigende grad brugt i stedet for bankfinansiering.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere