Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Chardonnay og Dolly Parton

Til burgundernes store ærgrelse gror Chardonnay som "ukrudt" i hele verden. Det er deres drue, deres stolthed, og

så kaster den sig troløs i armene på hvem som helst. Måske derfor bruger de ikke dens navn, men nævner

i stedet byen, hvor den høste f.eks. Chablis, Meursault, Montrachet o.s.v.


Ingen franskmænd troede, at Chardonnay,

som havde opnået sin berømmelse i det kølige og solfattige Midtfrankrig, på nogen måde ville kunne

yde noget som helst interessant under den brændende australske sol. De første udgaver af Chardonnay fra "down under"

var heller ikke noget, de følte sig truet af. Det var fede, dvaske, sirupagtige, gyldne vine med tropisk frugt og stærke,

krydrede undertoner. Man var lidt i tvivl, om de skulle drikkes eller spises med ske.


Aussierne konkurrerede dengang med californierne

om at lave den fedeste og mest udrikkelige Chardonnay. Franskmændene kaldte det "Dolly Parton-vine", og fortalte dem,

der gad høre på det, at nok havde disse nye vinmagere stjålet deres drue, men dens sjæl havde de ikke fået

med. Den blev i Bourgogne.



Hvidvin til det hele

Det er mange år siden nu. Tiden har de oversøiske lande brugt

til at lægge en dæmper på løjerne, og franskmændene har samtidig skruet lidt op for blusset, så

deres vine har mere kød på skelettet.


Sådan at man i dag nemt kan tage fejl af, hvad der er hvad. Det viser

en række internationale smagninger.


Når vi har valgt australsk Chardonnay i vores test lige inden sommerferien, er

det fordi det er vine, som man kan forvente sig en masse af.


Kvaliteten er til at betale, og så egner de sig godt som

gennemgående vine til et helt måltid. Det er en god måde at markere, at det er sommer - kølig hvidvin til

det hele.


Et par af de vine, som er med i testen, kommer fra Margaret River. Personligt genkalder det nogle erindringer af den

slags, som først er morsomme, når der er gået en snes år. Sammen med et par kolleger var jeg inviteret en

tur rundt i de australske vindistrikter. Vi startede i Western Australia i Perth, hvor vi var gæster hos det lokale Wine &

Food Society. Som en form for kulturambassadører.


Sådan havde vi i alt fald opfattet vores rolle. Og vi mente jo

bestemt også, at vi med baggrund i Europas kulturarv havde noget at give disse naturmennesker, som sad ude i bushen rundt om

et lejerbål syngende Walzing Mathilda sammen med en masse Foster dåseøl.



Flere slags casual

I invitationen

stod der, at påklædningen skulle være casual. Dengang oversatte vi det til "afslappet og ikke for fint".

Mine lærredsbukser, som bar tydelig præg af 22 timers flyvning på økonomiklassen, og en ældre, forvasket

tennistrøje, måtte være det rigtige.


Perth''s Wine & Food Society''s 100 medlemmer stod klar på plænen

til at modtage os.


De var klædt som på billeder i Milano-mode-katalogerne. Casual, ja! Men casual silke, kashmir

og andre lækkerier, håndlavet og håndsyet.


Alle bar prægtige hatte som skygge for solen. Jeg prøvede

at få flipperne på min tennistrøje til at pege samme vej. Formanden bød os så hjertelig velkommen

og spurgte, om vi ikke havde en hat at tage på! Han kom med et udvalg. Den eneste, der passede mig, var en bøllehue.

Den gav passende ly for solen, men bidrog ikke meget til min værdighed som kulturambassadør. En tjener med hvid jakke

og lige så hvide handsker skænkede skumvin.


Jeg smagte og erklærede overfor den gruppe modefolk, som venligt

lyttede til mig, at "det er meget godt, fine perler, ok eftersmag, det skal I nok en dag komme efter". Da tjeneren kom

og skænkede op anden gang, så jeg at det var Laurent-Perrier Cuvée Grand Sicle (en af de fornemste og absolut dyreste

Champagner).



Bøllehatten strammede

Jeg kunne mærke, at bøllehuen begyndte at stramme. Nu skulle den

slags oplevelser få de fleste til at holde kæft, men nej, jeg var jo kulturambassadør og skulle berige dem med

min viden.


Ved det bord, jeg kom til at sidde ved, fortalte jeg, at jeg lige havde været i Bourgogne, og for at de skulle

forstå det, talte jeg langsom, højt og formede munden tydeligt efter ordene.


Jeg fortalte, at vi kunne glæde

os over, at priserne på auktionen i Beaune var faldet ti procent. Ham der sad ved siden af mig, var lidt overrasket over at

høre det. Han ejede selv lidt jord i Pommard og var ved at købe noget i Volnay. Og kom for øvrigt til Bourgogne

et par gange om året. Ligesom resten af deltagerne ved bordet også gjorde.


Ham der sad lige overfor, havde verdens

største samling af Mouton Rothschild. Og sådan kunne de blive ved. De var venlige og spurgte, hvad jeg skulle lave næste

dag.


Jeg fortalte, at jeg var inviteret til noget, som hed Margaret River. Og tilføjede at det nok var lidt spild af

tid, for jeg havde læst mig til, at det var et sommerhusområde, hvor rige læger og advokater bare for sjov havde

lidt vinstokke i baghaven.


Desværre er der ikke mere plads her til at fortælle, hvordan det sluttede, og hvordan

jeg kom derfra, men jeg kan da lige understrege, at Margaret River i dag regnes for det fineste og mest eksklusive vindistrikt i Australien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen