Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Californiens succes

Gennem de sidste tyve år, har der været en livlig diskussion om, hvem der egentlig "opfandt" Zinfandel-druen.

Californierne mener, at det er deres. Zinfandel har været arbejdsdruen i solskinsstaten i mere end 100 år. Den er formodentlig

allerede blevet plantet samtidig med the gold rush i midten af 1800-tallet. Lige præcis af hvem er man aldrig blevet helt enige om.

Men man opdagede hurtigt, at Zinfandel''en trivedes godt i den californiske jord.



Det var den, der gav mest, både i mængder

og i alkohol. Og der var masser af kalorier i vinen til det arbejdende folk. Det blev hurtigt deres nationaldrue. Sådan var

det helt frem til 1970''erne, hvor den store og afgørende "vækkelse" fik fat i de californiske vinbønder.

Muligheder i eksport

Hidtil havde de lavet vin udelukkende til lokal brug. Nu så de mulighederne i at tjene penge

på eksport til Europa.



Det skulle selvfølgelig være med europæernes egen medicin. Altså Cabernet Sauvignon,

Merlot og Chardonnay. I den euforiske fokusering på de klassiske druer glemte man helt Zinfandel''en. Der var jo ingen, som spurgte

efter den. Mange ryddede deres Zin-marker, og erstattede det med det, folk ville have.



Samtidig stod Bob Trinchero i sin lille

californiske vinkælder og spekulerede på, hvordan han skulle få penge til afdragene på de lån, han havde

taget.



Han havde ikke råd til at være med i det nye race om europæernes gunst. Han havde høstet Zinfandel

som han plejede. En af cuvé''erne stoppede gæringen allerede efter nogle dage. Han kunne ikke få gang i løjerne

igen. Han siede skallerne fra og prøvede at gære det videre som hvidvin. Det lykkedes kun delvis. Resultatet var en lyserød,

sødlig vin, som han kasserede med det samme.

Succes ved et tilfælde

Det vil sige, inden han fik det smidt

ud, var der et par kunder, som smagte og blev begejstrede. De købte det hele. Bob lovede at forsøge at lave det samme

næste år. Det lykkedes, og for at gøre en lang historie kort, blev "white Zinfandel" på ganske

få år den største vinsucces, Californien nogensinde havde oplevet. Tidspunktet var heldigt. Det var netop, som

mange amerikanere startede med at drikke vin. Smagsmæssigt var der ikke ret langt fra den vanlige Coca Cola, og derfor blev

den lyserøde, søde Zin hurtig populær.



White Zinfandel, og det blev den ved med at hedde, selv om den var

lyserød og lavet på blå druer, fik aldrig succes i Europa. Vi havde jo vores billige Liebfraumilch. Den er heller

ikke særlig synlig i Amerika mere.

Verdensklasse

Men foruden at gøre Bob Trinchero til en rig mand (det er

ham som har Sutter Home), så fik det også californierne til at stoppe nedlæggelsen af Zinfandel-vinmarkerne. Den

simple lyserøde, søde vin havde også provokeret en række kvalitetsproducenter, som ville vise verden, at

den californiske nationaldrue kunne bruges bedre. Og det lykkedes dem på mindre end et årti at skabe en kødfuld,

kompakt, intens og kompleks rødvin i absolut verdensklasse. Man var så stolte af den, at man helt havde fortrængt,

at den oprindeligt kom fra Europa. Men ingen havde gjort krav på navnet.



For ti år siden opdagede man, at den var

identisk med Primitivo druen fra Apulien. Det har nu ikke fået nogen californier til at kalde deres Zin for Primi

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen