Berlingske Business
LIVE
08:42 Terror og Trump-skepsis sender aktiemarkederne ned

Byen med Bier og Business

Man kan sige meget om de bayrere. Selv om de knapt har drukket ud efter den 16 dage lange strabadserende Oktoberfest, og julen truer,

så svigter de ikke øllet.



Denne mandag aften i november er over halvdelen af pladserne under hvælvingerne

i det berømte Hofbraühaus besat, og andre end blæserne i orkestret lufter deres Lederhosen, der ikke kun er et levn

forbeholdt tyrolerorkestre på Danmarksturne.



I det hele taget forstår indbyggerne i den konservative delstats hovedstad,

München, at forene højteknologi og vellevned. Vi danskere kender vel byen bedst for OL i 1972, BMW og et fodboldhold,

der irriterende ofte vinder til sidst. Men byen er meget andet.



Mærsk Air giver nu vestdanske turister en direkte forbindelse

til München med 12 ugentlige afgange, og erhvervsfolk kan koble sig på Lufthansas voksende rutenet til europæiske

og oversøiske destinationer ud af lufthavnen 38 km fra centrum.



- Vi håber, danske turister vil få øjnene

op for München på linje med andre store europæiske byer. München er ideel til weekendferier og fodboldture,

men danskerne har hidtil ikke taget byen så meget til sig som indbyggerne i de øvrige nordiske lande, siger Tysklands

turistchef i Nordeuropa, Knut Hänschke.



Selv om den lokale avis, Abendzeitung, kan berette, at butikkerne i centrum vånder

sig over dalende omsætning og huslejer på op til 235 euro pr. kvm om måneden, synes indbyggerne ikke i samme grad

ramt af den tyske opbremsning i økonomien som andre steder.



Ledigheden er med godt fem pct. blandt de laveste i Tyskland,

og bayrerne har i modsætning til de mere diskrete hanseater i Hamborg ikke noget imod at vise, at det går dem godt.



Efter

knap fem år i München har danske Kenn Wulff på Maritim Hotel i byens centrum for længst fundet ud af, at position

og penge er vigtige holdepunkter i tilværelsen for sydtyskerne. Når han ikke er Hausdiener og viser gæster til rette

på det firestjernede hotel eller er hjemme i etværelses lejligheden på 37 kvm til 400 euro om måneden, kan

han bruge byens fordelagtige beliggenhed som afsæt til oplevelser.



- München ligger meget centralt. Halvanden time

til Østrig, tre timer til Frankrig, og en time til skiområderne i Garmisch-Partenkirchen. Jeg løber meget på

ski og snowboard, og i forhold til det er beliggenheden ideel, siger Kenn Wulff, der har dansk base i Roskilde.



Lønningerne

i hotelbranchen hører til i den lave ende og er udhulet yderligere af overgangen fra D-mark til euro, der langt fra halverede tallene

på prisskiltene.

Solide retter

Under Oktoberfesten og de store elektronikmesser stiger værelsespriserne til

200-400 euro for et dobbeltværelse, og prisniveauet er i det hele taget højere end i andre dele af Tyskland. Hvis man

holder sig fra den finere minimalisme i kogekunsten, er det dog ikke dyrt at spise ude.



På Andechser am Dom kigger den

afdøde landsfader,



Franz Josef Strauss, i selskab med Ronald Reagan og Helmut Kohl, hvis livret er noget med somave,

ned fra væggen, mens gæsterne loyalt spiser deres velpanerede wienerschnitzel til ni euro.



En Andechser Gourmetteller

med lever, flæsk, pølser, sauerkraut og kartoffelsalat fås for 10,50 euro, ca. 80 kr. Slanke- og vegetarretter står

klædeligt bagest på menukortet for ikke at støde stamgæster med mere rustikke madvaner.











Turister

over 50 år

Maden appellerer uden tvivl mest til det modne danske publikum, som turistchef Knud Hänschke da også ser

som den største målgruppe.



- München vil overvejende tiltrække gæster over 50 år. De yngre

mener, at der er mere gang i den i London, Amsterdam og Paris. Selv om Berlin er ved at ændre lidt på det med blandt andet

Love Parade, opfatter de yngre Tyskland som et kedeligt land, siger Knut Hänschke.



Natpottemuseet, der ligger sammen med

andre museer for aparte samlermanier, vil også tiltale et publikum, hvis nattissevaner er bedst i pagt med de udstillede genstande.

Men ellers byder München sig til med et væld af muligheder for elskere af kunst, teater og arkitektur.



60 pct. af

byen blev ødelagt under krigen, men er siden genopført, og München udstråler med sine forholdsvis lave bygninger

mere intim provinsby end metropol. Det gælder også handelslivet.



Den over 300 år gamle delikatesseforretning,

Alois Dallmayr, hvor prisen på trøfler nænsomt opgives pr. 10 gram - 35 euro - og det udendørs Viktualienmarkt

er hver sin opvisning i, at gode råvarer er i høj kurs hos bayrerne.



IT-, elektronik- og biotekindustrierne sætter

dog også deres præg, og München betragtes med Siemens'' 35.000 medarbejdere i byen og nationale hovedsæder for

Microsoft og Cisco som Tysklands Silicon Valley - og stedet, hvor Bier og Business forenes.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen