Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Brutal ørkenkriger fra Volkswagen

(BARCELONA) Forvandlingen er så småt på vej for Volkswagen (VW), der har som erklæret mål at blive et

mærke forbundet med stillige prestigevogne, snarere end praktiske og økonomiske familiebiler, som det er tilfældet

i dag. Første trin i raketten var sportslimousinen Phaeton, der blev introduceret i maj og med præsentationen af SUV''en Touareg,

har man fortsat kursen.



Navnevalget er i sig selv nok til at distancere bilen fra det familieimage, som VW vil af med. Touareg

er oprindelig navnet på et krigerisk, muslimsk stammefolk fra Sahara-ørkenen, der i starten af forrige århundreder

udkæmpede drabelige slag med franske koloniseringstropper.



Drabelig er bilen Touareg også. Det elegante og mondæne

indtryk, den efterlader ved første øjekast, afløses af en overvældende følelse af overlegen kraftudfoldelse,

når man først har startet motoren.

Støjsvag diesel

Særligt topmodellen med 5,0 liters V10 turbodiesel-motor

har muskler, der gør det til en frydefuld oplevelse at smyge den 4,7 meter lange bil op ad de bjergveje i Pyrenæerne,

som ErhvervsBladet prøvekørte Touareg på.



De 313 hestekræfter løfter Tourag frem til en tophastighed

over 225 km/t uden at lyde det mindste forpustet - af en dieselmotor at være er den utrolig støjsvag.



Momentet på

750 Nm giver føreren mulighed for brutalt at dominere vejen og feje de andre biler til side. Ingen er i tvivl om, at Tourag

nærmest er et kraftvarmeværk på hjul.



Kabinen er lånt fra førnævnte Phaeton og er luksuriøst

udstyret. GPS-, elektriske lædersæder og flerzoneklimaanlæg byder fører og passagerer velkomne.



Siddende

her bag træpanelerne føler man sig mere hensat til en overdådig limousine end til den terrængående

sportsvogn, som Touareg vitterlig er.

Fantastisk bil

Touraeg kører lige ind i det hastigt voksende marked for SUV''ere

og skal konkurrere med BMW X5, Mercedes M-klasse, Range Rover og ikke mindst Porsche''s Cayenne. Biler, der gør sig glimrende

på landevejen, men også er bygget til en tur "off-road".



Hos VW ved man udemærket godt, at langt

de færreste købere af sådanne SUV''ere, nogensinde tager deres biler væk fra asfalten og ud i den rå natur.

Men ikke desto mindre har man sørget for, at de få, der får lyst til at prøve kræfter med mere uvejsomt

terræn, i Touareg har en fantastisk bil at gøre det i.



Touareg kan køre op ad 45 grader stejle skråninger

og nedad igen, gennem vand og, takket være computerstyret differentialespærring, også henover klippebelagte og hullede

strækninger.



Selv en lidt utrænet chauffør kan bilen hjælpe igennem naturens grusomme udfordringer,

som ErhvervsBladet oplevede det på en rute, der mindede om en miniatureudgave af det berømte og berygtede Camel Trophy

rallyløb.

På gule plader

Touareg skal primært levere valuta for de mia. af kr. som den har kostet at

udvikle, ved at styrke brandet VW. Samme rolle har Phaeton, men i modsætning til den, forventes Touareg også at kunne

sælges i et større antal.



65.000 biler forventer VW at kunne levere til kunder, primært i Nordamerika og Europa.



Danske

bilkøbere med hang til både luksus og rå kraft kan få bilen leveret herhjemme fra starten af 2003. Der er

usikkerhed om priserne, men V10-udgaven udsmykket med hvide plader vil nok kræve en udskrivning omkring 1,5 mio. kr.. Den "lille"

3,2 liters V6 vil kunne fåes til omkring 800.000 kr. VW forventer dog at sælge langt størstedelen af de 80 Touareg,

som danskerne forventes at købe næste år, på gule plader og dermed til priser omkring det halve.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen