Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Bilsalget går lystigt

Pix:Bilsalg
Bilsalget er igen begyndt at stige. Foto:

Nye små biler, lav rente og efterlønspengene har sat ekstra gang i bilsalget.

Efterlønspengene er sluppet fri, og det har sat gang i bilsalget. Der blev købt 15.216 nye biler i oktober, og det er en stigning på 2,6 pct. i forhold til måneden før.

Og det er markant flere solgte biler, når man måler i forhold til oktober sidste år. Det viser nye tal fra De Danske Bilimportører.

Privatøkonom i Danske Bank Las Olsen påpeger, at tallene vidner om et bilsalg, der i øjeblikket klarer sig bedre end det øvrige forbrug.

”Det er lige modsat af, hvordan det plejer at være. Tider med svagt forbrug er normalt ensbetydende med et meget lavt bilsalg. Forklaringen er givetvis, at der er kommet mange små og billige biler på markedet, som også kører langt på literen,” siger Las Olsen.

”Kombineret med den lave rente betyder det, at det ligefrem kan være en god investering at købe ny bil frem for at beholde den gamle eller købe en brugt,” siger Las Olsen.

Han fremhæver, at sammen med Dankorttallene tyder bilsalget på, at privatforbruget er vokset hen over efteråret.

”Noget rigtigt forbrugsopsving er der ikke tale om, men det er givetvis en effekt af efterlønspengene, der er på spil. Med en udbetaling på knap 70.000 kroner er der ikke langt op til en fabriksny minibil,” siger Las Olsen.

Han understreger, at selv om bilforhandlerne har fået mere travlt, er salget stadig langt mindre end det var, da opsvinget havde godt fat tilbage i 2007. Skiftet til mindre biler betyder at bilsalget målt i kroner og øre er 20 til 25 procent mindre end for fem år siden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen