Del : SMS
Berlingske Business

Bilforsikringer bliver stadig billigere

biler
Foto:

Prisen på bilforsikringer falder i Danmark. Men kun uden for København og prisfaldet er ikke for alle aldersgrupper.

Artiklen fortsætter under annoncen
Der er tilsyneladende kamp om at få lov til at forsikre de danske bilister. Prisen på ansvars- og kaskoforsikring af en bil falder fortsat, viser det prisindeks, som forsikringsportalen Comparo laver i samarbejde med den internationale konsulentvirksomhed Towers Watson.

Priserne er ifølge indekset faldet med 0,4 procent fra april til juni på en ny, privat bilforsikring med kasko og ansvar, hvilket i gennemsnitspriser svarer til et fald fra 6.806 til 6.780 kroner årligt.

Men faldet i priserne kan konstateres efter et foregående fald på 1,5 procent over årets første fire måneder og kan dermed tolkes som en mere blivende tendens, mener Christian Clemmensen, som er ansvarlig for de nordiske markeder hos Towers Watson.

Ungeforsikring_Business


»Bevægelsen i indekset siden den første offentliggørelse bekræfter den trend, som blev observeret indtil april, med faldende bilforsikringspræmier. Selvom tendensen flader en smule ud, ser det fortsat ud til, at forsikringsselskaberne forsøger at tiltrække kunder gennem en sænkning af præmien for visse segmenter. Dette rimer meget godt med, at selskaberne selv noterer udfordringer med toplinjevækst, hvorimod fremgang på bundlinjen har faldende prioritet. Her kommer bilforsikringerne ind som det primære middel til at lokke kunder og deres øvrige produkter ind i butikken,« skriver han i en kommentar til tallene.

Morgentrafik


Indekset er baseret på de tilbud, der indhentes via Comparo på en ny bilforsikring med ansvar og kasko uden yderligere rabatter. Når tallene deles op viser de, at prisfald blev konstateret hos de fleste bilister over 30 år, hvorimod bilister under 30 år oplevede en gennemsnitlig præmiestigning på 0,6 procent. Dermed er det fald i forsikringspriserne på 0,7 procent for aldersgruppen 26 til 29 år i den foregående periode udlignet igen. Og dermed er det bilister mellem 30 og 50 år, der gennem to kvartaler har oplevet et fald i priserne, som udgør 1,1 procent samlet. De ældre bilister over 70 år har oplevet det største prisfald på 2,3 procent i løbet af kvartalet.

Geografisk set kan det konstateres, at den gennemsnitlige præmie i København lå uændret over de seneste tre måneder frem til juli, mens priserne har vist et ensartet fald over resten af landet.

Ungeforsikring_Business


Peter Rosendahl, chef for data og analyser hos Comparo, oplyser, at antallet af tilbud, der indhentes via Comparo, er fordoblet på et halvt år, så der nu kommer omkring 7.000 besøgende om ugen. Siden august sidste år har Comparo haft mere end en halv million kunder.

»Vi ved fra vores brugerundersøgelser, at mere end hver fjerde, der har fået et resultat via Comparo, bruger det til enten at kontakte sit eksisterende selskab med henblik på at opnå bedre pris eller henvender sig til et nyt selskab for at indhente tilbud. Prisindekset viser gennem to kvartaler, at der er sket et generelt og fortsat fald i priserne, og vi forventer, at denne tendens vil fortsætte i takt med, at flere og flere tjekker priser og skifter, når de får en økonomisk fordel af det,« skriver han.

Comparos system genererer tilbud på bilforsikringer fra 23 forskellige forsikringsselskaber.

Comparo_Business

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere