Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Bagsædet er nedprioriteret i E-klassen

De fleste sidder altid bagi en Mercedes E-klasse. Danmarks mest benyttede taxa er i disse uger på vej ud. Både som Taxa,

men også som en kostbar privatbil for dem der har råd.


For alle dem, der kun kører i bilen, når de er

passagerer i en taxa er der dårligt nyt. Bagsædet er prioriteret gevaldigt ned.


Prisen for bilens smukke taglinie

betales nemlig af taxa-kunderne. At sætte sig ind på bagsædet kræver, at hovedet foldes sammen og først

rettes ud det øjeblik du siddet i sædet. Her kan du så til gengæld konstatere, at siddehyndens bageste del-

det er der hvor du sidder med bagen - ja den er sænket meget for at der skal være plads til hovedet under taget. Resultatet

er, at du som taxa-passager sidder med benene pegende skråt op mod loftet. Så målt fra bagsædet er den nye

E-klasse et skridt tilbage!


Vi har i første omgang prøvet Mercedes E320. Prisen er 927.000 kr. for en standardbil.

De tider hvor Mercedes som grundbiler var skrabede er nok en fordom, som mærket stadig slæber rundt på. Standardudstyret

er pænt, men når det er sagt er det også på sin plads at tilføje, at der fås utrolig meget avanceret

elektronik til E-klassen. Men det koster rigtig mange penge.



En skøn kabine

BMW har på det seneste skræmt

potentielle købere væk med et betjeningssystem, hvor det er en fordel at være IT-nørd!


Heldigvis er

Mercedes ikke faldet i den grøft, men har formået at tage det bedste fra den digitale verden og krydre det med gode gammeldags viserinstrumenter.

Samtidig er der kælet for designet og resultatet er ganske enkelt overbevisende. Smukt. Enkelt at aflæse og med en god funktionalitet.

Sådan skal det gøres.


Et godt eksempel på den nærmest geniale instrumentering er speedometeret. Farten

vises med den klassiske viser, men i midten sidder en rund skærm, der kan vise utallige informationer. Hvis bilen har navigering

vises et piktogram og når du bruger radioen vises den aktuelle station osv.


Kvaliteten i materialerne er fin og sæderne

er skønne. Bilen var udstyret med specialsæde til chaufføren. Det indeholder massagefunktion og tilbyder en suveræn

komfort samtidig med at det støtter perfekt.


Når det gælder lydniveau har Mercedes arbejdet minutiøst

med at isolere vindstøj samt motorlyd. Desværre er dækstøjen ganske påtrængende, og det er tydeligt

at grov asfalt forstærker denne skønhedsplet. Men Mercedes er ikke alene om dette problem. I takt med at vindstøj

og motorstøj reduceres træder støj fra undervognen tydeligere frem.


Det 5-trins automatgear skifter pænt

- kun Lexus gør det bedre - og med 224 hestekræfter er der formentlig kræfter nok til de flestes behov. En E320

bevæger sig ubesværet på motorveje om end bilens undervogn sagtens kan tøjle flere kræfter.


I

forhold til forgængeren er E-klassen mere veloplagt på vejen. Den styrer bedre og virker knap så tung i sine bevægelser

som den tidligere model. På dette punkt nærmer Mercedes sig derfor BMWs nuværende 5-serie. Men den står som

bekendt lige foran et modelskifte, så når den er på markedet vil jeg tro, at det gamle skel mellem de to atter består.

Det vil sige 5-serien som den absolutte ''''drivers car'''' efterfulgt af en mere ''''voksen'''' E-klasse.



Tungt styretøj

Den

avancerede undervogn, hvor fire kontrolarme holder forhjulene i et jerngreb og en tilsvarende multiled bagaksel er baggrunden for

E-klassens måde at køre på. Undervognen raserer lynhurtigt. Først og fremmest holdes hvert hjul i fornem

kontakt med vejen uanset hvor meget pres der lægges på undervognen.


Det kan lade sig køre at piske den store

tunge bil rundt gennem svingene, uden at bilen mister hjulkontakten selv på veje med mange huller og skarpe ujævnheder.

Ikke på noget tidspunkt er der tendenser til at undervognen sætter et hjul forkert. Resultatet er at dækkene bevarer

grebet ualmindeligt længe. Samtidig er komforten god, så målt på køreegenskaber er den nye model et

godt stykke fra den gamle, der bestemt ikke var oplagt til forceret svingkørsel. På minussiden tæller et styretøj,

der efter min smag er en anelse for tungt og indirekte. Med til billedet af undervognen hører dog, at testbilen var udstyret

med Airmatic, der er ensbetydende med elektronisk kontrol med både fjeder og dæmper. Airmatic er en videreudvikling af

den luftaffjedring, der blev præsenteret med S-klassen i 1998. Merprisen for systemet er 44.397 kr.


E-klassen er som standard

udstyret med det nye elektrohydrauliske bremsesystem som først blev præsenteret med sportsvognen SL. Bag forkortelsen

SBC (Sensotronic Brake Control) gemme sig en mindre teknisk revolution, som sikkert vil sprede sig til de andre mere almindelige biler om

et par år. Fordelen ved SBC er, at bremsekraften på en brøkdel af et sekund kan sendes til de hjul der har bedst

bid i underlaget. I praksis betyder det, at du kan bremse maksimalt i en snæver kurve. Bilen er fuldstændig stabil og

holder sporet uden nervøsitet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen