Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

13 druesorter blandet til flere super-årgange

Det er et af de mest kendte vinnavne. "Châteauneuf". Og et af de mest kontroversielle. Nogen har ikke så store

tanker om det, der gemmer sig bag etiketten.


Det er dem, som lærte at drikke vin i 1970''erne og 80''erne. Dengang var der

ikke grænser for, hvor dårlig eller bare ligegyldig en Châteauneuf-du-Pape kunne være. Noget den nye generation

af vindrikker slet ikke kan genkende. "Pavevinen" tages alvorligt i dag.


Châteauneuf-du-Pape er blandt de topvine,

som nyder international opmærksomhed. De bedste af dem i alt fald. Der er stadig stor afstand mellem top og bund, men det generelle

niveau er hævet mange "cru''er".


Godt hjulpet på vej af en række fremragende årgange i 1990''erne,

men ligeså meget, og måske mere, fordi vinbønderne har taget sig sammen, og har udnyttet det store potential, som

de varme, stenede jorde lige uden for deres dør, giver dem.


Forbrugerne har opdaget, at man får en usandsynlig

god vinoplevelse, og at man får en masse vin for pengene. Priserne på de bedste er også løbet løbsk

i Châteauneuf, men hele tiden bryder vingårde ud af den store mængde, og præsenterer sig med klassevine, der

lyser ligeså meget som de etablerede stjerner.


Det er grunden til, at vi går tæt Châteauneuf''erne i

denne uges test. Men lad os lige først se på, hvorfor der kan være så stor forskel på smag, karakter

og kvalitet i så lille et område som Châteauneuf-du-Pape.


Der er først og fremmest de berømte

13 forskellige druesorter. Otte blå og fem grønne. Der er stadig vingårde, som bruger alle 13 sorter i deres røde Châteauneuf.

Mere syrah

Det almindelige i dag er, at man nøjes med tre, fire, fem forskellige og holder sig til de blå sorter. Châteauneuf''ernes

kvalitetsforbedring tilskrives, at man i dag bruger mere Syrah end tidligere.


Og man lader denne lagre på små, nye

barriques. Syrah''en giver vinene en solid rygrad, men kan også i nogen tilfælde overskygge den klassiske Châteauneuf-smag,

hvis den overdosseres.


Det er Grenache, som skal dominerer i Châteauneuf''en, og med ny teknik og viden, er man nu blevet

meget bedre til at få en kvalitetsvin ud af Grenache, end tidligere.


Reglerne byder, at Châteauneuf du Pape mindst

skal holde 12,5 pct. naturlig alkohol. De fleste holder både 13 og 14 pct.


Man må ikke høste mere end 3500

liter pr hektar. Det er meget lidt i forhold til andre, og det er i virkeligheden det, der forklarer den store kvalitetsforbedring.

Man har også en lokal regel om, at der mindst skal sidde fem pct. druer tilbage på stokkene, når der er høstet.

Det tvinger plukkerne til at tage det bedste.


Selv om vi er langt nede i Rhnedalen, hvor solen står højt på

himlen hver dag, så er der afgørende forskelle fra det ene til det andet høstår. Årgang 2000, som

er på trapperne, er fremragende.


Måske lige så god som superårgangen 1998. 1999 synes at være

kommet lidt i klemme mellem disse to superår. Indtil en måned før høsten, havde der været ideelle

betingelser med varme og lange tørre perioder.


En del af de gamle vinstokke, havde på grund af en dårlig

blomstring, kun et lille udbytte, men kvaliteten var så meget desto bedre.

Fremskyndet høst

I begyndelsen af september

drev der nogle voldsomme regnstorme ind over Châteauneuf. Mange fremskyndede i panik høsten, og resultatet blev ringe.


Men

de, som havde is i maven, og turde vente med at plukke, blev belønnet. Mistralen blæste en tør vind indover dalen,

og solen varmede op til en "indian summer".


Det gav nogle problemer med druer, som svedte, og de, som ikke kunne styre det,

fik heller ikke nogen minderig vin. Men de som klarede alle skærene, har lavet fremragende vine i 1999. Det er dem, som vi er

på jagt efter i denne test.





1999 Domaine Font de Michelle


Fylder munden med saftig, fed frugt, peber og røgede

undertoner.


Sigurd Müller Vinhandel 98 18 50 99 kr. 140,-








1999 Le Blason du Prince


Både kraft

og saft men også blød. Moderne uden signaler fra "underskoven".


Vergo Vinimport 56 14 92 93 3/1 for kr.

325,- kr. 119,-








1999 Domaine Berthet-Rayne


Mørk ruby, flot og vellavet men mangler det rustik klassiske.


Lomax

47 36 80 00 kr. 108,69








1998 Domaine Saint Benoit "La Truffiére"


Meget indbydende, klassisk

med elegant, fast karakter og en meget lang eftersmag.


Philipson Wine kr. 249,-





1999 Saint-Benoit


Fed vinøsitet,

mørk chokolade, klassisk men også "Parkerised".


Philipson Wine kr. 149,-





1999 Domaine Grand

Veneur "Les Origines"


Vil det hele, både kraftfuld og markant tør, men også sød krydret og animalsk.

Dronninggaard Vinimport 48 48 80 11 kr. 175,-





1998 Domaine Grand Veneur


Overvældende, fed fylde. Intens med

stor kompleksitet.


Dronninggard Vinimport 48 48 80 11 kr. 129,-





1997 Château Fortia


"Slank" i

forhold til de andre, elegant med en fin insisterende vinøsitet.


Bichel 86 22 94 00 kr. 129,-





1999 Château

de Beaucastel


Vågner langsomt i glasset med magtfuld fylde og stor kompleksitet.


Sigurd Müller Vinhandel kr.

295,-





1998 Cuvée du Vatican


Klassisk og traditionel. Lidt krydret, lidt syltetøj og lidt peber.


Holte

Vinlager 45 42 04 15 kr. 149,-





1999 Cellier des Princes


Fyldig og krydret men også "rensende" perfekt

til kraftig mad


Vingaarden 63 17 18 19 kr. 99,-





1998 Château de la Gardine


Saftig vinøs med lag

på lag af sød tobak og chokolade.


Kjær & Sommerfeldt 70 15 65 00 kr. 179,-

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen