Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

12 lektioner om »den 15. kølle«

De fleste golfspillere kender påstanden om, at den vigtigste kølle sidder mellem ørerne - d.v.s. at hjernen fungerer

som »kølle nr. 15« i tilgift til de 14, det er tilladt at have i bag1en.



Alligevel bruger hovedparten af klubgolfere

ikke hovedet godt nok - hvis man skal dømme efter et gennemsnitshandicap i Danmark for herrer sidst i 201erne og for damer

først i 301erne.



Derfor kan det hilses velkomment, at to erfarne golfspillere, golfjournalisten Jørgen Pedersen

(jøp) og golfbanearkitekten Henrik J. Jacobsen har skrevet en lille bog, »Tænk godt, spil godt!«, der, som titlen

indikerer, handler om, hvordan man kan blive bedre med »kølle nr. 15.« Forfatterne lægger ikke skjul på,

at de med bogens 12 lektioner primært henvender sig til den store del af danske klubgolfere, som aldrig bliver nogen Thomas

Bjørn, men som trods alt ikke har opgivet drømmen om at spille en hæderlig runde indimellem, så makkeren

ikke hver gang skal vinde den ugentlige fadøls-match.



- Formålet med bogen er at hjælpe golfere til at score

bedre med dét sving, de nu en gang har, hedder det i forordet, der afslutningsvis henviser til et Hogan-citat: »Golf er

et spil fuldt af kiksere. Den, der kikser bedst, vinder!«

Grundig slutanalyse

Alene titlerne på de 12 lektioner

dækker meget godt over, hvad læseren kan forvente sig af gode råd. De tre første lektioner - »Luk øjnene

- og tænk!,« »Læs din bane« og »Læg en spilleplan» - drejer sig udelukkende om forberedende

tankearbejde, der kan foregå i fred og ro hjemme i lænestolen, mens de næste otte lektioner - »Fat køllerne,«

»Bliv en god skramler,« »Scorebæltet,« »Det vigtige andetslag,« »Det forkætrede drive,« »Udslaget

på par 3-hullerne,« »Bunkerslag« og »Problemslag«-handler om hvordan tankeforberedelserne skal munde

ud i praksis, når man kommer på banen. Betegnelsen »Scorebæltet« kræver i øvrigt nok en forklaring.

Den dækker over zonen, hvor et fuldt slag selv med den korteste kølle (sandjern) er for meget, d.v.s. fra 80 meter og

ind (til flaget).



Lektion 12 - »Hvad fik du ud af runden?« - fremhæver vigtigheden af at sætte sig ned

og slutanalysere den runde, man lige har spillet -for at kunne forbedre den næste. Analyserer man sin runde grundigt, får

man et sikkert billede af sit golfspil og årsagerne til sine resultater. Man opdager dermed, at det også er ganske skægt

at spille seriøs golf, d.v.s. at man prøver at score så godt som muligt, hver gang man spiller - og at man scorer

bedre, hvis man hele tiden bruger »kølle nr. 15.«



Bogen udkommer i dag.



»Tænk godt, spil godt!«



Af

Jørgen Pedersen og Henrik J. Jacobsen.



Illustreret af Morten Ingemann.



Børsens Forlag.



Pris: 175 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen