Del : SMS
Premium

Spirende optimisme i vikarbranchen

Spirende optimisme i vikarbranchen
Spirende optimisme i vikarbranchen Foto:

Branchen for vikarbureauer er endelig ved at stabilisere sig efter nogle turbulente år. I årene op til 2007 havde bureauerne oplevet en stærk vækst i både omsætningen og antallet af nystartede virksomheder. Det medførte høj konkurrence i markedet, og på trods af rigtig gode tider gjorde konkurrencen det svært at tjene penge.

Vikarbranchens omsætning er tilbage i kraftig vækst efter et hårdt slag under finanskrisen. Fra 2010 til 2012 er branchens omsætning vokset med knap 15 procent og nåede op på 12 milliarder kroner i 2012 mod 8,5 milliarder kroner i 2009, viser tal fra Dansk Industris årsrapport for vikarbranchen.

Branchen formår at generere overskud, hvilket vi ser på afkastningsgraden, som har været stødt voksende siden 2010, hvor virksomhederne fremviste en afkastningsgrad på otte procent. I 2011 var dette nøgletal vokset til 11 procent, mens det i 2012 nåede 13 procent.

Branchen præges af mindre virksomheder, hvor godt 69 procent af virksomhederne havde færre end 10 ansatte i regnskabsåret for 2011/12. De større virksomheder med mere end 100 ansatte udgjorde blot seks procent af de samlede virksomheder.

Det er en klar tendens, at vikarerne i dag er bedre uddannet end tidligere. Det skyldes hovedsageligt, at krisen har presset flere højtuddannede ud af arbejdsmarkedet, og flere af disse bruger vikarbranchen, som indgang til arbejdsmarkedet igen.

Køb analysen nedenfor og download den direkte fra siden.

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere