Del : SMS
Berlingske Business

Et personligt portræt af Danmarks største erhvervsmand

Mærsk bisættes lørdag i Holmens kirke
Foto:

Få rabat på Thomas Larsens og Finn Mortensens anmelderroste bog om Mærsk McKinny Møller.

Artiklen fortsætter under annoncen
Køb bogen: "Mærsk Mc-Kinney Møller - Et personligt portræt af Danmarks største erhvervsmand" skrevet af Thomas Larsen og Fin Mortensen.

Bogens 12 samtaler og kapitler giver læseren et levende og nuanceret indtryk af det dedikerede, magtfulde og ansvarsfulde, men også indlevende og humoristiske menneske. ”Han er ikke kun det pligtopfyldende, strenge, ordentlige ansvarsfulde menneske,” siger Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla om faderen.

Læseren får ny viden om virksomheden A.P. Møller – Mærsk. Gennem hele sit liv har Mærsk Mc-Kinney Møller været sig yderst bevidst om forvalte den mægtige arv fra sin far, A.P. Møller, bedst muligt, og han har i årevis kæmpet med at få generationsskiftet på plads. Læseren får indblik i de overvejelser, der har ligget bag udpegelsen af de personer, der i dag tegner A.P. Møller – Mærsk samt et indblik i rederens håb om, at en ny generation i familien Møller vil nå til tops i det danske verdensforetagende.

I bogen opridser nøglepersoner som Poul Svanholm, Jan Leschly og Michael Pram Rasmussen de centrale udfordringer for virksomheden fremover. ”Måske kan han engang imellem have en vis lyst til at bande over mig, men når dagen er omme, respekterer han, at vi i den nye ledelse må gøre det på vores måde. Han ved godt, at jeg ikke bare siger javel! Men det kræver meget – efter et langt liv – at se andre gøre tingene anderledes. Det forstår jeg inderligt godt. Han har tilført denne virksomhed så meget, og nu skal han tro på, at vi andre også kan,” siger Michael Pram Rasmussen.

Endelig giver bogen et indblik i de dramatiske omvæltninger, som også har præget Esplanaden. I bogen bryder tidligere topchef Jess Søderberg tavsheden om sit brud med hr. Møller, som han har denne karakteristik af: ”En af de ting, hr. Møller har lært mig, er, at noget altid kan gøres bedre. Det er fuldstændig rigtigt. Men i modsætning til ham, tillader jeg mig en gang imellem at være tilfreds, selv om noget kunne være gjort bedre. Det skulle hr. Møller også. Han er for hård ved sig selv.”

Tilbage står billedet af en ener med usædvanlige evner og benhårde krav til sig selv og sine medarbejdere om altid at levere det ypperste. Som det udtrykkes af en af Mærsks nære rådgivere, tidligere IBM-topchef Kaspar Cassani: ”Det er næsten for banalt at sige, at Mærsk er en helt enestående og usædvanlig person. Han har klasse, og han er ædel. Men han er også en ekstremt krævende person.”

"Thomas Larsen og Finn Mortensen har begået et gribende, helstøbt portræt som skiller sig positivt ud fra mængden af tidligere A.P. Møller Mærsk bøger. Bogen er en ægte page turner. Primært fordi der bag deltagernes agtelse og hengivenhed anes kritiske og dermed menneskelige, nuancer." Berlingske Tidende (23.10.08). Læs hele anmeldelsen her.

Berlingske tilbyder sammen med Gyldendal 20 procent rabat på bogen, som normalt koster 149,95. Køb bogen gennem nedenstående link og husk at indtaste din Rabatkode: berlingske.

Køb bogen her

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere