Del : SMS
Berlingske Business

Crowdsourcing bliver voksen

Hvorfor nøjes med at trække på egne ressourcer, når internettet giver mulighed for at nå så meget mere? Det er  loso en bag crowdsourcing, hvor masserne leverer input til virksomhedens eksperter, for eksempel til innovation og ideudvikling.

To af de klassiske eksempler er Starbucks og Dell. Kaffekæden lavede et fællesskab online, My Starbucks, hvor kunderne kunne komme med gode ideer til forretningen. Det væltede ind med forslag, som brugerne selv bedømte via afstemningssystemer.

Dell Ideastorm er en hjemmeside, hvor computerproducenten inviterer brugerne til at komme med ideer til nye produkter eller andre forbedringer. Dell styrer diskussioner og afstemninger, ligesom man selv deltager i ideudviklingen.

Nu er det ikke nyt at bede om forslag fra kunderne, men teknologien gør hele forskellen, siger forfatteren Peter Svarre, der er ekspert i forretningsmodeller og sociale medier.

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen