Del : SMS
Berlingske Business

Analyse af SAS og 9 konkurrenter

I de senere år er der i den europæiske flybranche foregået en løbende konsolidering, der i dag gør, at SAS konkurrencesituation primært tegnes af tre tværnationale selskaber (Lufthansa inkl. Austrian & SWISS, Air France-KLM samt British Airways-Iberia) samt en gruppe af lavprisselskaber, der domineres af Ryanair og Easyjet, men også i stigende grad Norwegian.

Fælles for alle selskaberne er, at man i de senere år har bevæget sig væk fra en længere række begivenheder og udviklinger, der har påvirket resultaterne i høj grad. Her nævnes alt fra finanskrisen til askeskyer, arbejdsnedlæggelser, stigende brændstofpriser, teknologiske landvinder (herunder nye flytyper og nye online salgsaktører) samt set med mere regionale øjne SAS udfordringer med Dash-flyene, pensionsforpligtigelser og gentagne sparerunder. Sidstnævnte er i særdeleshed et markant karakteristika for især de traditionelle flyselskaber, inkl. SAS, der i høj grad har været presset konkurrencemæssigt.

Derfor kommer lavprisselskabernes vækstplaner ikke som nogen overraskelse: Da Ryanair i marts offentliggjorde købet af 175 nye fly til ekspansion på de skandinaviske, tyske og central-europæiske markeder, gjorde de det med vanlig nøgtern kynisme; i præsentationsmaterialet, der ledsagede investeringen, opridsede selskabet egne muligheder ud fra konkurrenternes åbenlyse udfordringer i form af afskedigelser, besparelser, lukninger og omsætningstab. Listens nummer seks var SAS, der ledsagedes af andre traditionelle og ligeledes udfordrede selskaber.

KØB ANALYSEN NEDENFOR OG SE ALLE DETALJERNE

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere