Del : SMS

Analyse af SAS og 9 konkurrenter

SAS til Premium
SAS er presset af både lavprisflyselskaber og Europæiske giganter. Foto:

Læs hele analysen af SAS og deres konkurrenter. Analysen omfatter 10 selskaber og er lavet af Berlingske Research.

I de senere år er der i den europæiske flybranche foregået en løbende konsolidering, der i dag gør, at SAS konkurrencesituation primært tegnes af tre tværnationale selskaber (Lufthansa inkl. Austrian & SWISS, Air France-KLM samt British Airways-Iberia) samt en gruppe af lavprisselskaber, der domineres af Ryanair og Easyjet, men også i stigende grad Norwegian.

Fælles for alle selskaberne er, at man i de senere år har bevæget sig væk fra en længere række begivenheder og udviklinger, der har påvirket resultaterne i høj grad. Her nævnes alt fra finanskrisen til askeskyer, arbejdsnedlæggelser, stigende brændstofpriser, teknologiske landvinder (herunder nye flytyper og nye online salgsaktører) samt set med mere regionale øjne SAS udfordringer med Dash-flyene, pensionsforpligtigelser og gentagne sparerunder. Sidstnævnte er i særdeleshed et markant karakteristika for især de traditionelle flyselskaber, inkl. SAS, der i høj grad har været presset konkurrencemæssigt.

Derfor kommer lavprisselskabernes vækstplaner ikke som nogen overraskelse: Da Ryanair i marts offentliggjorde købet af 175 nye fly til ekspansion på de skandinaviske, tyske og central-europæiske markeder, gjorde de det med vanlig nøgtern kynisme; i præsentationsmaterialet, der ledsagede investeringen, opridsede selskabet egne muligheder ud fra konkurrenternes åbenlyse udfordringer i form af afskedigelser, besparelser, lukninger og omsætningstab. Listens nummer seks var SAS, der ledsagedes af andre traditionelle og ligeledes udfordrede selskaber.

KØB ANALYSEN NEDENFOR OG SE ALLE DETALJERNE

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Sæt processerne i automatgear

Interview med Koncernchef, Thomas Honoré, ColumbusVi støder alle på det i vores arbejde. Forretningsprocesser, der ikke helt fungerer, er kedelige eller er omstændige, men ikke desto mindre nødvendige...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere