Del : SMS
Berlingske Business

Analyse af 60 store konsulenthuse

Finanskrisen har taget livet af rådgiveren i blåt business-suit, der kommer ud til kunden og demonstrerer sine analyser og løsningsforslag med flotte plancher i powerpoint og overlader til virksomhederne at gennemføre dem. I dag er han afløst af konsulenten i ternet skjorte og praktiske Ecco-sko, der har en detaljeret viden om det, han arbejder med, praktisk erfaring fra jobfunktioner i udlandet og en dyb forståelse af, hvordan man som virksomhed agerer på et globalt marked.

Siden sammenbruddet på de finansielle markeder i september 2008 har rådgivernes kunder i de større og mellemstore danske virksomheder nemlig arbejdet sig ud af krisen ved for alvor at udnytte de globale forretningsmuligheder – ikke mindst i Asien. Opdyrkning af nye vækstmarkeder, udflytning af produktion og backoffice-funktioner, nogle gange også service, er blevet en del af virksomhedernes hverdag. Den virkelighed skal det danske rådgivererhverv kunne matche – helt konkret.

Den danske rådgiverbranche i bred forstand fra ingeniørforretninger til revision, advokat-virksomhed, managementrådgivning og IT-service beskæftiger næsten 140.000 personer og omsætter for næsten 170 mia. kr. Branchen har været igennem en hård tur i årene efter finanskrisen, hvor kunderne skar ned på brugen af konsulenter og skærpede sit fokus både på branchens ydelser, resultaterne, prisen og de internationale kompetencer. Det fremgår af en Berlingske analyse, som omfatter 60 af branchens største virksomheder. Nu er bedre tider igen på vej, men der er langt til boomårene i nullerne.

De seneste tre regnskabsår har vist et markant fald i afkastningsgraden, der er faldet fra 6,5 pct. i 2009 til kun 1,5 pct. i 2011. Til sammenligning var afkastningsgraden i 2011 7,1 pct. i Berlingskes GULD1000 analyse, der viser de 1000 største danske virksomheder målt på omsætning. Denne tendens bevidner, at branchen generelt ligger på et noget lavere niveau end de største danske virksomheder. Samme tendens ses i soliditeten, der viser et svagt fald fra 32 pct. i 2009 til 28,3 pct. i 2011.

Det viser en ny analyse lavet af Berlingske Research. Analysen bygger på en gennemgang af de seneste tre tilgængelige årsregnskaber fra de 60 største konsulenthuse i Danmark.

Analysen viser, at branchens soliditet er på et langt lavere niveau, end det ses i GULD 1000 analysen, hvor soliditeten i 2011 lå på 40 pct. Disse resultater er dog kraftigt påvirket af virksomhederne COWI og KPMG. Hvis der ses bort fra disse to virksomheder, ses en svag stigning i afkastningsgraden, der i 2011 lå på 13,1 pct., hvilket er hele 6 pct. point højere, end når disse virksomheder er medtaget. Denne udvikling bekræfter branchedirektør i DI Videnrådgiverne, Henriette Søltoft, som mener, at branchen generent er i svag fremgang. Samme udvikling ses i bruttoresultatet, der viser en stigning svarende til godt 4,5 pct. point fra 2009 til 2011. Hvis der igen ses bort fra COWI og KPMG er denne stigning på godt 8 pct. point. Resultatet kan ses som effekten af de tilpasninger konsulentvirksomhederne har foretaget for at efterleve kundernes krav, og på den generelle tendens til en øget efterspørgsel, som følge af de tilbagevendende kunder.

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere