Del : SMS

Analyse af 60 store konsulenthuse

Konsulentbillede_premium

Konsulentbranchen er i svag bedring. Det viser en ny analyse af 60 af de største danske konsulenthuse lavet af Berlingske Research.

Finanskrisen har taget livet af rådgiveren i blåt business-suit, der kommer ud til kunden og demonstrerer sine analyser og løsningsforslag med flotte plancher i powerpoint og overlader til virksomhederne at gennemføre dem. I dag er han afløst af konsulenten i ternet skjorte og praktiske Ecco-sko, der har en detaljeret viden om det, han arbejder med, praktisk erfaring fra jobfunktioner i udlandet og en dyb forståelse af, hvordan man som virksomhed agerer på et globalt marked.

Siden sammenbruddet på de finansielle markeder i september 2008 har rådgivernes kunder i de større og mellemstore danske virksomheder nemlig arbejdet sig ud af krisen ved for alvor at udnytte de globale forretningsmuligheder – ikke mindst i Asien. Opdyrkning af nye vækstmarkeder, udflytning af produktion og backoffice-funktioner, nogle gange også service, er blevet en del af virksomhedernes hverdag. Den virkelighed skal det danske rådgivererhverv kunne matche – helt konkret.

Den danske rådgiverbranche i bred forstand fra ingeniørforretninger til revision, advokat-virksomhed, managementrådgivning og IT-service beskæftiger næsten 140.000 personer og omsætter for næsten 170 mia. kr. Branchen har været igennem en hård tur i årene efter finanskrisen, hvor kunderne skar ned på brugen af konsulenter og skærpede sit fokus både på branchens ydelser, resultaterne, prisen og de internationale kompetencer. Det fremgår af en Berlingske analyse, som omfatter 60 af branchens største virksomheder. Nu er bedre tider igen på vej, men der er langt til boomårene i nullerne.

De seneste tre regnskabsår har vist et markant fald i afkastningsgraden, der er faldet fra 6,5 pct. i 2009 til kun 1,5 pct. i 2011. Til sammenligning var afkastningsgraden i 2011 7,1 pct. i Berlingskes GULD1000 analyse, der viser de 1000 største danske virksomheder målt på omsætning. Denne tendens bevidner, at branchen generelt ligger på et noget lavere niveau end de største danske virksomheder. Samme tendens ses i soliditeten, der viser et svagt fald fra 32 pct. i 2009 til 28,3 pct. i 2011.

Det viser en ny analyse lavet af Berlingske Research. Analysen bygger på en gennemgang af de seneste tre tilgængelige årsregnskaber fra de 60 største konsulenthuse i Danmark.

Analysen viser, at branchens soliditet er på et langt lavere niveau, end det ses i GULD 1000 analysen, hvor soliditeten i 2011 lå på 40 pct. Disse resultater er dog kraftigt påvirket af virksomhederne COWI og KPMG. Hvis der ses bort fra disse to virksomheder, ses en svag stigning i afkastningsgraden, der i 2011 lå på 13,1 pct., hvilket er hele 6 pct. point højere, end når disse virksomheder er medtaget. Denne udvikling bekræfter branchedirektør i DI Videnrådgiverne, Henriette Søltoft, som mener, at branchen generent er i svag fremgang. Samme udvikling ses i bruttoresultatet, der viser en stigning svarende til godt 4,5 pct. point fra 2009 til 2011. Hvis der igen ses bort fra COWI og KPMG er denne stigning på godt 8 pct. point. Resultatet kan ses som effekten af de tilpasninger konsulentvirksomhederne har foretaget for at efterleve kundernes krav, og på den generelle tendens til en øget efterspørgsel, som følge af de tilbagevendende kunder.

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 1.998 kr.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Sæt processerne i automatgear

Interview med Koncernchef, Thomas Honoré, ColumbusVi støder alle på det i vores arbejde. Forretningsprocesser, der ikke helt fungerer, er kedelige eller er omstændige, men ikke desto mindre nødvendige...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere