Del : SMS

Analyse af 30 vin- og spiritusimportører

Spiritus1_tilanalyse.jpg

Salget af spiritus i Danmark giver stigende overskud - særligt for de dyre mærker. Det viser en ny analyse lavet af Berlingske Research.

Branchen for vin- og spiritusimportører, er en stor og meget bred branche. Den spænder fra de store producerende virksomheder, indenfor spiritus, til de helt små importører af særligt vin, der ofte omtales som "garageforhandlere". Supermarkeder står for over 50 % af det samlede vinsalg i Danmark, men supermarkedernes egen import igennem COOP, Dansksupermarked og SuperGros indgår ikke i analysen, da de på trods af stor aktivitet har størstedelen af deres aktivitet i handlen med andet end vin og spiritus - en medtagelse af disse ville dermed ikke nødvendigvis give et retvisende billede.

På aktiv-siden er branchen præget af fire selskaber, Pernod Ricard Denmark, Altia Denmark, Taster Wine og Hans Just Group, der tilsammen har over 50 % af aktivmassen. Imidlertid vil virksomheder der tapper spiritus i Danmark med stor sandsynlighed have behov for flere aktiver, end virksomheder der importerer vin, da disse ikke har behov for et produktionsapparat.

De seneste tre år har budt på et mindre fald i bruttofortjenesten blandt de 30 selskaber; fra 1.336 mio. kr. til 1.213 mio. kr., eller et fald svarende til 9 %. Det til trods er både driftsresultatet og årets resultat steget i perioden. Driftsresultatet er gået fra 307 til 358 mio. kr., en stigning på 17 %, mens årets resultat er steget fra 243 til 279 mio. kr. svarende til 15 %.

Køb analysen koster 990 kroner og kan købes nedenfor

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 990 kr.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Sæt processerne i automatgear

Interview med Koncernchef, Thomas Honoré, ColumbusVi støder alle på det i vores arbejde. Forretningsprocesser, der ikke helt fungerer, er kedelige eller er omstændige, men ikke desto mindre nødvendige...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere