Del : SMS

Analyse af 30 danske hoteller

Tivoli-hotel-premium
Foto:

Hotelbranchen oplever en mindre fremgang. Det viser en ny analyse af 30 af de største danske hoteller lavet af Berlingske Research.

Hotelbranchen har som følge af den økonomiske krise haft nogle hårde år. Dette skyldes den generelle økonomiske tilbagegang, men også, at der har været en kraftig vækst i branchens kapacitet. Adm. direktør i brancheforeningen Horesta, Katia K. Østergaard, nævner at kapacitetsvæksten de seneste år har været på 20 pct., hvilket har haft en negativ indflydelse på indtjeningen. Katia K. Østergaard fremhæver, at udviklingen i branchen de seneste år har været positiv, og at man sidste år havde rekord mange overnattende gæster. Dette fremgår også i Berlingskes analyse af branchen, hvor resultatet efter skat de seneste tre år er vokset fra 4 mio. kr. til 74 mio. kr.

LAVE AFKAST

Ser man på afkastgraderne viser der sig også her en forbedring de seneste tre år. Egenkapitalforrentningen er vokset fra 1 pct. til 2,9 pct., og afkastningsgraden er vokset fra 2,0 pct. til 2,7 pct.. Selvom der altså er tale om en forbedring, ligger disse tal dog stadig lavt. Sammenlignes afkastningsgraden med Berlingskes GULD1000- analyse over de 1000 største danske virksomheder målt på nettoomsætning, så ligger afkastningsgraden her på 7,1 pct. hvilket er væsentlig højere end i hotelbranchen.

Køb adgang nedenfor og læs hele den 13 siders lange analyse. Download analysen direkte fra siden efter gennemført køb


11 Køb adgang til denne artikel
Styksalg 990 kr.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM
s

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Sune Lohse, ERP-ekspert &amp; Chief Strategy Officer</p>

Mens virksomhedernes IT-løsninger følger de samme to tendenser, hænger ERP-løsningerne i bremsen. Det er tid til en opsang.Af Sune Lohse, ERP-ekspert & Chief Strategy Officer, Abakion A/SManglende...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere