Del : SMS

Sådan tacklede Pram Rasmussen krisen i Mærsk

pram_rasmussen_business
Foto:

Michael Pram Rasmussen, bestyrelsesformand for A.P. Møller – Mærsk, Topdanmark, Coloplast og Semler, fortæller for første gang om fire turbulente måneder i A.P. Møller – Mærsk i et yderst sjældent interview om jobbet som topfigur.

Artiklen fortsætter under annoncen

Intet har det seneste halve års tid været som det plejer for Michael Pram Rasmussen, bestyrelsesformand for A.P. Møller - Mærsk og flere andre store virksomheder.

Han har optrådt som ”vikarierende koncernchef”, og mens den administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen var sendt på sygeorlov, skulle der skiftes ud blandt skibsredere og på tunge direktørposter. I samme periode døde rederiets alter ego, Mærsk Mc-Kinney Møller.

Det turbulente halvår blev indledt nytårsaftensdag 31. januar 2011, da Michael Pram Rasmussen i sit hjem, hvor han og hustruen om aftenen skulle have nytårsgæster, telefonisk modtog meddelelsen om, at APM's topchef Nils Smedegaard Andersen var blevet indlagt på hjerteproblemer.

I et sjældent åbenhjertigt interview i Berlingske Business Magasin fortæller Michael Pram Rasmussen, hvordan han reagerede i situationen, hvilke forholdsregler han og virksomheden skulle træffe, og hvad der efterfølgende skete.

Hvad gjorde du, da du fik opringningen?

”Vi har planer for mange ting i A.P. Møller – Mærsk. Men her havde vi ingen, så vi handler ud fra de informationer, vi har. Det første er, at vi får vore egne folk af sted. Vi har brug for hurtige informationer, dels af hensyn til Smedegaard og hans familie, dels af hensyn til virksomheden.”

Strategien skal være klar

Hvorfor konstituerede I ikke en administrerende direktør?

”På det tidspunkt forventer formandskabet, at Smedegaard er tilbage i løbet af relativt kort tid, om ikke på fuld styrke, så dog på kontoret. Men Smedegaard fik forlænget orloven, og da han skulle begynde igen, viste det sig, at operationen måtte laves om.”

Historien om håndteringen af Smedegaards sygdom er på mange måder et sindbillede på Pram Rasmussens arbejde som bestyrelsesformand. Han er så evig meget imod alt for detaljerede strategiplaner og drejebøger, som nøje fastlægger planer fem år ud i fremtiden.

”Vi gik ikke omkuld, for vi har evnen til at agere, og det er i grunden det, det hele handler om. Det er umuligt at lave systemer for alting. Det betyder ikke, at vi arbejder uden retning. Strategien og satsningsområderne skal ligge klar og skal kendes af alle involverede. Vi skal have en retning, men vi skal kunne justere og træffe dynamiske beslutninger hele tiden.”

Læs hele interviewet med Michael Pram Rasmussen i Berlingske Business Magasin Image 2012, hvor 140 danske virksomheders omdømme vurderes.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere