Del : SMS
Berlingske Business

Ny ægtepagt skaber en gigant i luften

pix-USAirways
Overskrift
American Airlines fusionerer efter lange forhandlinger med US Airwyas og bliver verdens største luftfartsselskab Foto:
pix-DougParker
Overskrift
Duog Parker, til højre, topchef for US Airways, står til at blive administrerende direktør for den nye luftfartsgigant efter fusioneringen mellem American Airlines og US Airways Foto:

En luftfartsgigant blev født, da US Airways og American Airlines endelig underskrev den ægtepagt, der længe har været undervejs. Manden bag frieret, Doug Parker, fik sin vilje til sidst

Artiklen fortsætter under annoncen
Valentines Day er røde roser, chokolade og en nærmest blasfemisk tilgang til kærligheden. Og Valentines Day blev for US Airways dagen, hvor ægtepagten med American Airlines blev godkendt efter forhandlinger onsdag og skabte et selskab med en markedsværdi på 60 milliarder kroner. Den lille fik den store, og som i ethvert ægteskab er det også den lille, der har magten.

Bag fusionen står Doug Parker, topchef for US Airways, der nu har sat verdens største luftfartsselskab i verden. Han står til at blive administrerende direktør for den nye luftfartskæmpe og henviser derved American Airlines’ topchef, Tom Horton, til pladsen som formand.

Doug Parker startede sin flyvende karriere hos American Airlines, hvor han arbejdede sammen med Tom Horton fra 1986 til 1991. Hans karriere hos US Airways startede i 2005, hvor han som administrerende direktør for America West Airlines købte det dengang mindre, konkurstruede selskab US Airways og slog selskaberne sammen under det navn.

Lige siden har han styret US Airways fra hovedsædet i Tempe, Arizona, og han er den længst siddende topchef for et amerikansk luftfartsselskab. Som topchef har han ledt American West gennem krisen efter den 11. september, haft ansvar for US Airways’ 32.000 ansatte og sat rekord i samme selskab både hvad angår regnskab og præcise afgangstider i 2012. Samme år endte US Airways som det selskab på Fortune 500-listen, der gav det bedste afkast til aktionærerne.

Næste skridt er fusionen med American Airlines. Men det er ikke første gang, at Doug Parker og US Airways har forsøgt at fusionere med et større selskab. I 2006 bød de på flyselskabet Delta, som afviste frieriet, og i 2010 måtte US Airwyas for anden gang tage imod et afslag fra United. I januar to år senere offentliggjorde US Airways så interessen for det konkurstruede American Airlines. American Airlines dykkede på det tidspunkt længere og længere ned mod en konkurs, så på trods af selskabets størrelse i forhold til det noget mindre US Airways, havde det brug for den styrke, de to selskaber kunne opbygge sammen.

Alligevel sagde American Airlines ikke ja med det samme. Doug Parkers gamle ven og rival Tom Horton var imod forslaget, men Parker pressede på i over et år. Han fik til sidst hjælp af American Airlines’ kreditorer, som så, at en fusion kunne bygge et stærkere flyselskab og tilbyde aktieejerne mere værdi, end hvis selskabet forlod chapter 11, konkursbeskyttelsen, og forsøgte at få selskabet op at flyve egenhændigt igen.

Doug Parker har længe været en stærk fortaler for fusioner mellem luftfartsselskaber, fordi han mener, at det giver en mere stabil og konkurrencepræget industri. Med ægteskabet mellem American Airlines og US Airways får han nu endelig oprejsning efter i årevis at have forsøgt at slå sit selskab sammen med et større. Men på posten som topchef for den nye luftfartsgigant kan Doug Parker forvente at møde flere udfordringer end under den første fusion mellem American West og US Airways.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere