Del : SMS
Berlingske Business

Unge kræver højere afkast

pix-ungegraf-dinepenge
Foto:

I de seneste år er de unge for alvor begyndt at gå efter aktierne, når de skal vælge, hvordan deres pension skal investeres. Men pensionsbranchens rådgivning om de såkaldte markedsprodukter er uheldig, mener uafhængig pensionsrådgiver.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sæt dine pensionspenge i aktier og få højere afkast. Sådan synes parolen at være for mange tusinde unge danskere, når de skal spare op til pension.

Gennem de senere år er de unge i stadig stigende grad begyndt at sætte næsten hele deres pension i aktier. Hos Danica Pension er aktieandelen for unge nye kunder kommet helt op på 90 pct. Ensbetydende med, at for hver 100 kr. de unge sparer op til pension, bliver de 90 kr. sat i aktier.

Se pdf:

Nogenlunde samme udvikling ses hos Topdanmark og Nordea. På langt sigt giver aktierne et bedre afkast end obligationer, og for de unge med mange år til pension kan det være en god idé at gå den vej.

»Det er særdeles fornuftigt, at de unge har taget aktierne til sig. De har både lang tid til pension, og de kan se frem til, at deres pension skal strække sig længere end tidligere. Det betyder, at investeringshorisonten for unge i dag sagtens kan være op mod 50 til 60 år,« siger cheføkonom i Danica, Jens Christian Nielsen.

Chefstrateg hos Nordea, Henrik Drusebjerg, er helt enig. Men han understreger, at strategien med en stor portion aktier i pensionsopsparingen også kræver is i maven.

Kontanter

»Man skal ganske enkelt være ligeglad med, at der pludselig kan komme en finanskrise, der sender aktiekurserne i gulvet. Hvis man investerer over mere end 30 år, vil man opleve flere af dem,« siger Henrik Drusebjerg.

»Man skal holde fast i sin beslutning om måske 80 pct. i aktier og ikke lade sig påvirke af, hvad der sker her og nu og om et halvt år. Man skal ikke ændre strategi undervejs. Hvis man gør det, er det, fordi man ikke har været ærlig nok over for sig selv med hensyn til risiko, da man begyndte opsparingen,« siger Henrik Drusebjerg.

Større risiko

Når stadig flere sætter deres penge i aktier, skyldes det, at pensionsselskaberne er begyndt at udbyde et væld af forskellige såkaldte markedsprodukter, som man kan vælge at sætte sin opsparing i.

Tidligere var man tvunget til udelukkende at spare op via en gennemsnitsrente. Det er en opsparing, hvor alle kundernes penge investeres i en stor pulje. Afkastet på opsparingen bliver udjævnet over årene, så det er nogenlunde stabilt.

Men det giver også nogle bindinger på investeringerne, der gør, at afkastet på lang sigt kan blive mindre. Derfor er de nye markedsprodukter kommet. Her kan danskerne vælge mellem forskellige produkter afhængigt af, hvor stor en risiko de vil tage.

Efterløn

Jo større risiko man vil tage, desto større er muligheden for et højere afkast også. Men der kan komme pludselige udsving undervejs. Eksempelvis på grund af en finanskrise.

Derfor er mange markedsprodukter aldersbestemt, så deres risiko falder, efterhånden som den enkelte bliver ældre. »Ser vi bare et par år tilbage, så var tallet nede på ca. 50 pct. aktier for nye unge kunder, så der har virkelig været en massiv stigende interesse fra de unge i at investere i aktier i løbet af det seneste års tid. Med markedsprodukterne får man det enkelte års investeringsafkast, og tab og gevinster bliver afregnet med det samme. Den gennemskuelighed tiltaler de unge,« siger Jens Christian Nielsen.

Den uafhængige pensionsmægler Jørgen Svendsen mener, at det er fornuftigt, at de unge i større grad går efter pensionsprodukter med mulighed for højere afkast på lang sigt.

»Det er godt med mange aktier, når man er ung, og færre, når man bliver ældre. Generelt er markedsrenterne bedst, når man sparer op til pension. Også fordi man får hele opsparingen med sig, når man skifter job,« siger Jørgen Svendsen, der dog er kritisk over for pensionsselskabernes måde at sælge markedsprodukterne på.

»For nogle markedsprodukter hedder det, at de har middelrisiko, men de indeholder 90 pct. aktier. Det er ikke middelrisiko. Problemet er, at pensionsselskaberne tjener meget mere, når de sælger produkter med aktier end obligationer,« siger Jørgen Svendsen.

»Det er forkert, når deres rådgivning bygger på det i stedet for det, der er bedst for den enkelte,« siger Jørgen Svendsen.

Kim Valentin fra Finanshuset Fredensborg anbefaler ligeledes de unge til at have en pæn portion aktier. Men Kim Valentin mener, at pensionsselskaberne skal produktudvikle endnu mere, så der kommer nogle tilbud, hvor den enkelte helt selv kan vælge sine investeringer.

Se pdf:

Jens Christian Nielsen afviser, at pensionsselskaberne tjener mere, når kunderne investerer i aktier end i obligationer.

» En høj aktieandel har intet med vores indtjening at gøre. Vi lever udelukkende af at give de bedste produkter og den bedste rådgivning til vores kunder og det får de fleste kunder med et livscyklusprodukt,« siger Jens Christian Nielsen.

OMX C20 1996 - 2011

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere