Del : SMS
Berlingske Business

Unge betaler for ældres efterløn

Efterløn
De unge generationer, som ikke selv får mulighed for at gå på efterløn, betaler for de lidt ældre generationers tidlige pensionering. Foto:

Danskere under 45 år betaler milliarder i skat til efterlønnen, selv om de ifølge regeringen ikke selv skal have mulighed for at benytte ordningen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke fair, at man over skatten betaler folk for at gå på efterløn, når man ikke selv får samme mulighed for at trække sig tidligt ud af arbejdsmarkedet. Så klart lyder budskabet til politikerne fra generationerne under 45 år, som ifølge regeringen skal afskæres fra at kunne gå på efterløn. Det skriver MetroXpress.

Hele 57 procent af de 30-39-årige og 50 procent af de 18-29-årige synes, det er urimeligt, at en del af deres skattekroner går til efterlønsordningen, som ifølge regeringen koster de offentlige kasser 16,3 milliarder kroner alene i år.

Det er meget vanskeligt at opgøre, hvor stor en andel af de 16,3 milliarder, de under 45-årige betaler over skatten, men at de bidrager med nogle af milliarderne hvert år, er der ingen tvivl om, vurderer kontorchef i De Økonomiske Råd John Schmidt. Det er endnu en god grund til at få afskaffet efterlønnen hurtigst muligt, mener Yngre Sagen.

»Jeg synes, Løkke har et forklaringsproblem over for de unge vælgere. Det er mærkeligt at sætte en grænse på 45 år. For mig at se handler den kun om at frede kernevælgerne over 45 år. For hvis det virkelig skulle batte noget af afskaffe efterlønnen, skulle den udfases langt hurtigere, så det rammer de store ældre generationer, der er på vej på efterløn,« siger formand for Yngre Sagen Sofie Rye.

Hun tilføjer, at hun mener, at efterlønnen siden dens fødsel i 1979 har været en fejlkonstruktion, der tager arbejdskraft ud af arbejdsmarkedet.

Direktør i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Lars Andersen kalder 45-årsgrænsen et brud på en ‘generationskontrakt', hvor alle har betalt skat med en forventning om, at efterlønnen også var en mulighed for dem.

Professor i politisk sociologi Jørgen Goul Andersen ved Aalborg Universitet vurderer dog, at den generelle opbakning til velfærdsstaten ikke vil blive ramt.

»Nogle partier vil forsøge at slå politisk mønt på det blandt de yngre vælgere og argumentere for, at skatten skal sættes ned, fordi ‘de gamle har taget røven på dem'. Men jeg tvivler på, at der er et stort publikum til det budskab. Dertil er er opbakningen til den danske velfærdsmodel for stor.«

YouGov Zapera har bedt 1.006 repræsentativt ud- valgte danskere forholde sig til følgende udsagn:

»Det er rimeligt, at danskere under 45 år har været med til at betale for efterlønnen over skatten, selv om de ikke selv får del i den.«

50 procent af de 18-29-årige er ‘uenige' eller ‘meget uenige' i udsagnet, mens 26 procent er ‘enige' eller ‘meget enige' i udsagnet.

57 procent af de 30-39-årige er ‘uenige' eller ‘meget uenige'. 25 procent er ‘enige' eller ‘meget enige'.

Blandt de 40-49-årige er 56 procent ‘uenige' eller ‘me-get uenige'. 26 procent er ‘enige' eller ‘meget enige'.

Kilde: 1.006 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18-74 år fra YouGov Zaperas Danmarkspanel er blevet spurgt i perioden 7.-10. Januar 2011 for MetroXpress.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere