Del : SMS
Berlingske Business

Tilsyn: Pensionskunder skal have alle penge ved omvalg

Finanstilsynet slår nu fast, at kunderne skal have alle deres penge med, hvis de takker ja til et tilbud fra pensionsselskaberne om at skifte fra et garantiprodukt til et af de nye markedsrente produkter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Udmeldingen fra Finanstilsynet er opsigtsvækkende, fordi stort set hele pensionsbranchen i årevis har arbejdet intensivt på at flytte kunderne væk fra de sikre gennemsnitsrente produkter over på det mere usikre markedsrente produkter. I mange tilfælde er kunderne blevet flyttet uden at få del i de kollektive bonusser, som kan øge deres opsparing med op mod 40 procent, og som de selv har været med til at spare op. Og det er netop det, Finanstilsynet nu fastslår: Kunden skal have sine egne bonusreserver med i lommen.

Alligevel arbejder flere af Danmarks største pensionsselskaber på at flytte kunderne til markedsrente, så selskaberne slipper nemmere om kapitalkravene. De tilbyder kunderne andel i værdien af kundens garanti, der udgør langt størstedelen af hensættelserne. Derimod får kunderne et stort rundt nul af deres fælles kollektive bonus reserver, og det har udløst en løftet pegefinger fra Finanstilsynet. Det er det signal, Finanstilsynet nu sender til hele branchen.

Undtagelsen

Sagen handler om meget store milliardbeløb i pensionsselskabernes kollektive bonuspotentialer. Det er de penge, som Finanstilsynet siger tilhører kunderne – og ikke selskaberne. Og det er de penge, kunderne skal have med, hvis de tager mod tilbuddet om et markedsrente produkt. Der er kun en undtagelse: Hvis der ingen penge er tilbage i kollektivt bonuspotentiale. Den undtagelse gemmer både Danica samt Nordea Liv og Pension sig bag, når de flytter kunderne. Det har fået Finanstilsynet til at advare Danica efter en nylig inspektion af pensionsselskabet.

Milliard bagatel

Sagen er dog, at både Danica samt Nordea Liv og Pension har et bonuspotentiale, det blot ikke længere er så stort efter finanskrisen. Netop derfor tolker pensionsmægler Gert Nielsen fra BEDSTpension Finanstilsynet reaktion, som en klart advarsel til Danica og andre pensionsselskaber:

”Jeg vil vurdere, at Danica og Nordea Liv og Pension får en milliard kroner ud af det her, når alle kunderne er flyttet til markedsrente. Det er små penge for kunderne og drejer sig måske om et par tusinde kroner per kunde, og det er den bagatelgrænse, man gemmer sig under. Men det er store penge for selskaberne, som får lettet deres kapitalkrav og kan trække en tilsvarende egenkapital ud til ejerne,” siger Gert Nielsen.

Økonomisk Ugebrev har tidligere beskrevet, hvordan medarbejderne i en række store danske virksomheder også er gået glip af deres bonuspotentiale ved at flytte til markedsrente. Det gælder bl.a. LEGO, Ferring og Gyldendal, hvor medarbejderne hver især kan være gået glip af beløb på op mod 200.000 kroner. Se Ugebrev nr. 31, 2012.

Mens Danica og Nordea Liv og Pension presser tilsynets regler til stregen, så betaler PFA bonuspotentiale til alle kunder, der skifter produkt. Hidtil har en kunde, som opgiver sit 4,5 procent garanterede produkt fået 35 procent oven i sin pensionsordning, og de mindre garantier har fået syv procent oven i. En person med en million kroner i opsparing kan dermed lægge 350.000 kroner oven i sin pensionsordning med et slag ved at skifte til markedsrente i PFA.

Prøv Økonomisk Ugebrev i en måned for kun 500,- kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere