Del : SMS
Berlingske Business

PFA bruger gamle kunders penge på nye kunder

Heideby
Foto:

Nye kunder får også glæde af en pengetank, som PFAs gamle kunder har bygget op.

Artiklen fortsætter under annoncen
PFA Pension bruger 12 milliarder kroner i en såkaldt kollektiv kundekapital til at forrente også nye kunders opsparinger ekstraordinært højt. Men problemet er ifølge andre aktører i pensionssektoren, at PFA dermed bruger de gamle kunders opsparing til at forkæle nye kunder med høje afkast, skriver Jyllands-posten.

I PFA placeres 5 procent af nye kunders opsparing i den såkaldte kundekapital, som de 12 milliarder bruges til at forrente.

Men Finanstilsynet finder ifølge avisen modellen med den høje forrentning for gamle kunder midler "opsigtsvækkende".

"Vi er optagede af udfordringerne med kollektive særlige bonushensættelser (som PFAs kollektive kundekapital, red.), og har derfor igennem nogen tid arbejdet med en ny bekendtgørelse, som vi meget snart vil sende i høring," siger kontorchef i Finanstilsynet Per Ploughmand Bærtelsen til avisen.

PFAs adm. direktør Henrik Heideby afviser, at modellen med at forkæle nye kunder med gamle kunders penge er problematisk.

"Sådan har det alle dage været. Der er tale om en dynamisk proces, hvor vi giver en god forrentning af aktuelle kunders kundekapital. På den måde gør vi noget ekstra for de til enhver tid eksisterende kunder," siger Henrik Heideby til avisen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere