Del : SMS
Berlingske Business

Mændene er tre skridt foran kvinderne

Unge par.
»Når det kommer til pengeforhold og især dér, hvor man aktivt skal ud og foretage sig noget, ser vi altså, at mændene er markant foran,« siger forbrugerøkonom i PFA Pension Carsten Holdum. Foto:

Der er flere mænd end kvinder, der sætter turbo på deres pension, fremhæver PFA Pension. Kvinderne betaler også ekstra ind til pensionen. De gør det bare i en senere alder, lyder det fra uafhængig økonomisk rådgiver.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kvinderne halter et par skridt efter mændene. Det er først og fremmest mænd, der afsætter ekstra penge til pensionen. Sådan lyder det fra PFA Pension.

Uafhængig økonomisk rådgiver Marianne Thørs fremhæver, at der kan være helt naturlige årsager til den forskel. Tallene fra PFA viser, at mens andelen af mandlige kunder, som betaler ekstra ind til pension, er vokset med 24 pct. det seneste år, er det tilsvarende tal for kvinderne kun på 20 pct.

Det skal holdes op mod, at der i forvejen er langt flere mænd end kvinder, som frivilligt lægger ekstra penge fra til pensionen.

»Det er så markant, at der tør jeg godt sige, at kvinderne godt må komme lidt ud af busken. Når det gælder økonomi, kan man ikke bare håbe, at det nok skal gå. Der er man nødt til selv at gøre noget for at være sikker på at komme tørskoet i land,« siger forbrugerøkonom i PFA Pension Carsten Holdum.

Unge

Han mener, at forskellen blandt andet skyldes, at mange mænd er mere proaktive i forhold til deres økonomi, end kvinderne er. For kvinderne er der længere fra tanke til handling, mener han.

»Når det kommer til pengeforhold og især dér, hvor man aktivt skal ud og foretage sig noget, ser vi altså, at mændene er markant foran. Interessen for selv at gøre noget er bare større hos mændene end hos kvinderne,« siger Carsten Holdum.

Nedsat tid og barselsorlov

Marianne Thørs, der er indehaver af det privatøkonomiske rådgivningsfirma Confida, er ikke enig med PFA. Hun fremhæver, at det som påvirker lysten til ekstra pension for yngre kvinder, er, at mange under 35 år har perioder med nedsat tid, barselsorlov uden løn og typisk lavere løn som følge heraf.

»Og da flere og flere forhold har en ligedeling af udgifter, vil en lavere løn levne mindre plads til frivillige pensionsindbetalinger. I samme aldersgruppe har mænd typisk arbejdslivet som høj prioritet og dermed en bedre indtægt, som levner overskud til ekstra pensionsindbetalinger,« siger Marianne Thørs.

06BUSMichala-Meyer-betaler-.jpg

Hun fremhæver, at hvis man ser gruppen af kvinder på mellem 35 år og 44 år, er det kvinderne, som giver den en ekstra skalle med pensionen og ikke mændene. Så kvinderne skruer op for pensionen. Blot senere end mændene.

»Det er naturligvis en ulempe, da de så har en kortere periode at få de ekstra indbetalinger til at yngle, men det er nok ikke noget, der står til at ændre. Derudover er det jo veluddannede kvinder, vi taler om. De følger med i pensionsdebatten og vælger måske at lægge den overskydende likviditet i andre opsparinger, som er mere rentable end pensioner i forhold til netop deres skattemæssige situation,« siger Marianne Thørs.

»Min konklusion på tallene fra PFA er, at det er familiemønstre, lønninger og skatteforhold, som afgør størrelsen af de frivillige pensionsindbetalinger og ikke kvinders påståede manglende interesse for seriøst at forholde sig til økonomi,« siger Marianne Thørs.

RB PLUS Dronningen kommer til Folketingets åbning

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere