Del : SMS

Høj risiko gav laveste afkast

dealer
Foto:

Finanskrisen slog så stor en bule i finansmarkederne, at der er vendt op og ned på det normale billede af afkast.

Artiklen fortsætter under annoncen
Normalt skal høj risiko i investeringer belønnes med et højere afkast, når der er gået nogle år. Men finanskrisen var så voldsom, at det ikke holder stik i en analyse fra Danica af afkastende i årene fra 2007 til 2013. I den periode har investering med lav og middel risiko forstået som henholdsvis 23 og 52 procent aktier givet de højeste afkast, mens høj risiko har givet et lavere afkast, skriver Jyllands-Posten.

I de tre investeringsprofiler er en opsparing på million kroner og en gennemsnitlig årlig indbetaling blevet til 1.909.000 kroner med lav risiko, 1.916.000 kroner med middel risiko og 1.887.000 kroner med høj risiko.

»Det har givet stort set det samme, uanset hvad man har valgt. Det er bestemt ikke det normale billede,« siger økonom i Danica Lars Kjeldsen til avisen.

De store udsving især i investeringer med høj risiko understreger faren ved at skifte strategi undervejs. Netop mange pensionsopsparere valgte at skifte fra høj til lav risiko i kølvandet af de store tab i 2008.

»Man skal kun vælge høj risiko, hvis man kan tåle at se sin pensionsopsparing falde med 20 pct. eller mere i løbet af et par måneder,« siger Lars Kjeldsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere