Del : SMS
Berlingske Business

Hemmelighedskræmmeri koster på pensionen

pix-pension
Danskerne famler i blinde, når de skal vælge pensionsselskab. Og det kan koste rigtig dyrt i længden.

Lukkethed omkring pensionsprodukter kan koste dig hundredetusinder kroner, viser ny rapport - forbrugerrådet kræver større gennemsigtighed.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danskerne lades i stikken, når pensionsselskaberne ikke er mere åbne omkring deres produkter. Resultatet er nemlig, at mange danskere vælger i blinde og det kan potentielt koste rigtigt dyrt, viser en ny rapport. Der er nemlig meget stor forskel på pensionsselskabernes afkast.

"Der er adskillige procents forskel i afkast ved den samme risiko i de forskellige selskaber. Set over en lang periode kan det for den enkelte opsparer jo blive til mange hundredetusinde kroner," siger manden bag rapporten Jesper Kirstein til Børsen. Han er direktør i Kirstein Finans, der rådgiver professionelle kunder om investeringer og strategi.

Rapporten viser eksempelvis, at Topdanmark havde et negativt afkast på knap en procent i 2011 ved en risiko på fire procent, mens Nykredit gav et overskud på omkring fire procent ved den samme risiko.

"Opsparerne - dig og mig - moster alt andet lige afkast, hvis der ikke bliver mere åbenhed omkring omkostningsstrukturen og sammensætningen nede i de enkelte produkter. Hvis ikke den viden kommer for dagen, hvordan kan kanel så blive skilt fra skidt?" siger Jesper Kirstein.

Samme melding kommer fra forbrugerrådet, der kræver mere gennemsigtighed, så forbrugerne ikke famler i blinde. Kritikken kommer kort før pensionsselskabernes åbenhedsprojekt om årlige omkostninger i procent. Men de årlige omkostninger i procent er et gennemsnitstal, der er svære at sammenligne på tværs af selskaberne.

"Det kan ikke være rigtigt, at mere detaljerede oplysninger er noget, man skal tigge og bede om, eller være en mægler med en stor udbudsrunde for at få fingre i," siger Jesper Kirstein.

Han opfordrer til, at selskaberne offentliggør deres aktivfordeling, afkast på hver enkelt aktivtype, strategisk benchmark - altså om selskaber opfatter afkastet som en succes eller ej samt omkostningsstrukturen for produktet.

Som det er i dag kan kun mæglerfirmaer og udbydere af store virksomheders pensionsordninger få indsigt i informationerne.

"ÅOP-tallet er et nedslag, et gennemsnitstal. Det er faktisk ikke særligt sammenligneligt mellem

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere