Del : SMS
Berlingske Business

Din pension har store skjulte omkostninger

urbansedler.jpg
Foto:

Det er de færreste omkostninger, du kan læse om i din oversigt fra dit pensionsselskab. Her får du et bud på, hvad du kommer til at betale i år på en traditionel opsparing. Men inden du læser videre, vil vi gerne bringe en advarsel: Der er tale om stærk læsning – op til 75 procent af omkostningerne er skjulte. (Bemærk rettelse i bunden)

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kræver mere end en lang, videregående uddannelse på universiteternes matematiske institutter at beregne omkostningerne på sin pensionsopsparing. Selv Forbrugerrådets økonomer kommer til kort, når de forsøger at indsamle samtlige omkostninger for pensionskunderne i de danske pensionsselskaber.

Kunderne må nemlig tage til takke med ufuldstændige oversigter over deres opsparing, som ikke fortæller om de mange skjulte omkostninger, medmindre de selv dykker ned i regnskaber eller hjemmesider hos de selskaber, der trods alt er længst fremme med at oplyse omkostninger.

Stor udregning

Men nu kommer Berlingske Business pensionskunderne til undsætning. Pensionsekspert og aktuar Jørgen Svendsen har udarbejdet en fremskrevet kontooversigt for 2009 til pensionskunder i de fire største selskabers traditionelle pensionsordninger. Her er 80 procent af den samlede pensionsformue placeret.

Oversigten er baseret på et anslået afkast med estimerede omkostninger. I de oversigter, som selskaberne sender ud til kunderne, er det nemlig kun omkring en tredjedel af omkostningerne, som fremgår. I enkelte selskaber er det blot en fjerdel af de samlede omkostninger, som er synlige.
Eller sagt på en anden måde: Op mod 75 procent af omkostningerne er skjulte. Dem må kunderne selv grave frem i regnskaber eller i bedste fald på hjemmesider.

Forbrugerrådets cheføkonom ryster på hovedet over, at vi i Danmark 2009 har en sektor, som har lov til at sælge en vare, uden forbrugeren får den reelle pris at vide.

»Vi er slet ikke i nærheden af at kunne se priserne.  Det er grotesk, fordi det er det dyreste, vi køber i vores liv næst efter boligen.  Og det gør vi uden at kunne få at vide, hvad det koster,« siger Carsten Holdum.
Berlingske Business viste for nylig resultatet af en Gallup-undersøgelse, som afslørede behovet for, at branchen eller politikerne får lavet gennemsigtige produkter, der kan sammenlignes. Det ønsker 77 procent af den danske befolkning.

Topdanmark skjuler mest

Det selskab, som skjuler flest omkostninger for kunderne, er ifølge pensionsekspert og aktuar Jørgen Svendsen Topdanmark Liv. Her er 76,3 procent af omkostningerne umiddelbart usynlige for kunderne:
»Hvis vi kigger på Jørgen Svendsens opstilling som princip, tvivler jeg på værdien for kunden, når vi kommer så langt ud i for eksempel investeringsomkostninger. Det giver jo ikke mening at fortælle, hvor meget det koster ude i yderste led. En bank skal jo heller ikke fortælle, hvad det har kostet at opnå en indlånsrente på to procent. Det må være nettoafkastet, der er det vigtigste,« siger administrerende direktør i Topdanmark Liv, Brian Rothemejer Jacobsen.

Topdanmark Liv er tæt forfulgt af Danica Pension, hvor 74,5 procent af omkostningerne er usynlige, mens Nordea Liv & Pension »kun« skjuler 68,9 procent af omkostningerne.
Nordea Liv & Pension vil dog ikke acceptere Jørgen Svendsens beregninger og benægter, at omkostningerne er skjulte for kunderne.

»Vi har i år opgraderet vores Netpension sådan, at alle kunder nu kan se deres direkte og indirekte omkostninger – herunder investeringsomkostninger og bidrag til fælleskassen. Derfor er det simpelthen ikke korrekt, når I angiver, at vi skjuler omkostninger for kunderne,« skriver selskabet i en mail.
Men Jørgen Svendsen tvivler på, at særlig mange pensionskunder forvilder sig ind på Nordea Liv & Pensions hjemmeside. I øvrigt var Danica Pension det første selskab til at tilbyde en omkostningsberegner på sin hjemmeside – en beregner, som mæglerselskabet Aon Private Consulting tidligere har rost for at indeholde næsten alle omkostninger. Men oplysningerne sendes ikke ud til kunderne.

»Jeg medgiver, at vi i branchen ikke har været gode nok til at fortælle om alle omkostninger, men i Danica Pension er vi i fuld gang med at gøre noget ved det. Vi har allerede lagt alle omkostninger ud på hjemmesiden, og der kommer flere synlige initiativer i det nye år,« siger cheføkonom i Danica Pension, Jens Christian Nielsen.

PFA vinder

Den absolutte vinder i åbenhed er PFA Pension. Selskabet skjuler – i princippet – ingen af sine omkostninger. Men der har været en del kritik af PFA Pensions placering af nogle af IT-omkostningerne under afkastet. Det mudrer billedet, og gør det svært at sammenligne.

PFA Pension roser Jørgen Svendsens oversigt og siger, at den er meget retvisende:

»Langt hen ad vejen er det en rigtig god oversigt. Vi har indført noget tilsvarende i dette års oversigt, men det er klart, at der altid er mulighed for forbedringer. Men det fornuftige ved denne opgørelse er, at den enkelte kunde kan sammenholde, hvad de kommer ind med, og hvad der kommer ud i sidste ende,« siger direktør i PFA Pension, Søren Espersen.

I eksemplerne fra aktuar Jørgen Svendsen har en kunde 350.000 kroner sparet op på en traditionel pensionsordning. Han sætter 35.000 kroner ind i løbet af i år og har således ved årets udgang 385.000 kroner, uden at afkast og omkostninger er medregnet. Men omkostningerne hos Topdanmark Liv, Danica Pension og Nordea Liv & Pension ser ud til at komme til at fylde mere end afkastet i år. Derfor spiser selskabet faktisk lidt af opsparingen, og kunden ender med en saldo på mellem 384.000 og 385.000 kroner.
 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere