Del : SMS
Berlingske Business

Der er en bil til forskel på pensions-afkast

pix_polo_business
Denne VW Polo 1,2 - 60hk har en nypris på  kr. 148.998.- Altså næsten det samme som forskellen på afkastet på pensioner.

Pensionsselskaberne får dine penge til at yngle i vidt forskelligt tempo, viser en ny opgørelse over afkastet - vel at mærke efter omkostninger.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er en ny bil til forskel på det afkast, som pensionsselskaberne har skaffet deres privatkunder, siden den seneste generation af pensionstyper til markedsrente blev lanceret i midten af forrige årti. Det viser en ny opgørelse af afkastene - vel at mærke efter alle omkostninger er trukket fra.

Opgørelsen fra BEDSTpension viser over seks år en forskel på 146.067 kr. i det endelige resultat i den gruppe af produkter, hvor kunderne har valgt høj risiko. Skandias Match 6 giver det højeste afkast, mens Nordea Liv - Link Aktiv Høj risiko gav det laveste ud fra et depot på en halv million kr. og en årlig indbetaling på 50.000 kr. BEDSTpension konkuderer, at Nordea-kunden skulle indbetale 20.660 kr. mere om året for at opnå den samme formue som Skandia-kunden.

Nordea kommenterede i går ikke sin placering, men Topdanmark ligger heller ikke prangende på listen, hvilket kan skyldes selskabets særlige omkostningsstruktur.

»Topdanmarks omkostningsstruktur er skruet sådan sammen, at indskudsomkostningerne de første fire år er relativt højere end markedets gennemsnit, men til gengæld lavere end markedets gennemsnit resten af opsparingstiden. Det påvirker også jeres »case« og netto-afkastet,« siger direktør Henrik Thornval.

Han erkender dog, at Topdanmark er ramt af at have sikret sig mod rentebevægelser gennem finanskrisen.

Afgørende hvad der står tilbage på kontoen

Partner i BEDSTpension Gerner Abildtrup, som har udarbejdet opgørelsen, mener, at valg af et pensionsselskab bør være baseret på det endelige afkast efter omkostninger.

»Der bør ikke fokuseres ensidigt på omkostningerne eller på afkastet. Det vigtigste er, hvad der står til kunden på kontoen, når året er omme,« siger han.

Dermed er han også kritisk over for pensions­branchens mangeårige arbejde mod mere gennemsigtighed.

»Branchen har da opnået en vis gennemsigtighed med ÅOP og ÅOK, men det drejer sig jo om, hvad der står på kontoen. Politikerne burde nok havde sat mere pres på for at få dette tal frem,« siger han.

Ifølge Gerner Abildtrup er der ingen sammenhæng mellem størrelsen på omkostninger og afkast.

»Der er ikke en entydig systematik i, hvad der skaber et godt afkast. Ud fra analysen kan vi bare konstatere, at Skandia har været bedst til at vælge de rigtige fonde. Men hvad deres fonde har gjort bedre end de andre, ved vi jo ret beset ikke,« forklarer Gerner Abildtrup.

Det er sværere at lave en tilsvarende opgørelse for firmapensioner, fordi den enkelte virksomhed forhandler sig frem til individuelle omkostninger.

»Men i meget store linjer er det formentlig det samme billede. Hvis man er konkurrence­dygtig på privatpension, er man det nok også på firmapension,« mener Gerner Abildtrup.

BEDSTpension har lavet beregningerne udelukkende ud fra pensionsselskabernes nettoafkast på markedsrenteprodukter fra 2006 til første halvår 2012. Og i de mellemliggende år opstår der endnu større forskelle, end de 146.067 kr. over alle seks år. I det mest ekstreme tilfælde opstod der i perioden 2009 til 2012 en forskel på 176.000 kr. fra det bedste til det dårligste pensionsafkast med det samme risikoniveau.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere