Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne scorer på pensionen trods aktieuro

pension
Tør sveden af panden og skænk et glas rødvin. Den senere tids aktieuro har høvlet toppen af danskernes pensionsformue, men set over flere år har danskerne med de nye pensioner i form af markedsrenter stadig scoret ganske pænt. For nogle danskere er pensions­opsparingen blevet næsten fordoblet i de seneste syv år. (Arkivfoto: Torben Christensen/Scanpix 2012) Foto:

Den senere tids blæst på aktiemarkederne har høvlet toppen af pensionsopsparingen for de danskere, der har sat deres pension i de nye og mere risikable markedsprodukter. Men set over flere år har markedsprodukterne stadig givet et ganske solidt afkast til danskernes pensioner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tør sveden af panden og skænk et glas rødvin. Den senere tids aktieuro har høvlet toppen af danskernes pensionsformue, men set over flere år har danskerne med de nye pensioner i form af markedsrenter stadig scoret ganske pænt. For nogle danskere er pensions­opsparingen blevet næsten fordoblet i de seneste syv år.

Danske aktier tager historisk stort fald

Det viser beregninger af de senere års afkast på markedsprodukterne, som analysebureauet Morningstar har foretaget. Markedsprodukterne er blevet lanceret af pensionsselskaberne inden for de seneste fem til ti år, og de giver danskerne mulighed for et højere afkast på deres pension i forhold til de gamle pensioner med en garanti for et vist årligt afkast.

Danica

Men hvis man sparer op i et markeds-produkt, bærer man også selv hele risikoen. I de gode år får man hele afkastet, men i de rigtigt dårlige år kan afkastet ende med at blive negativt, og ens opsparing til pension falder.

Beregningerne fra Morningstar viser, at markedsprodukterne er givtige for opsparerne på lang sigt, men der kan være farlige udsving undervejs. Mere præcist er 100 kr. betalt ind til pension for syv år siden blevet til mellem 180 kr. og 197 kr. afhængigt af, hvilket pensionsselskab man bruger. Omvendt har januar i år givet negative afkast med et minus i nogle tilfælde på over fire pct.

Der er tale om et markedsprodukt med middel risiko, hvor den enkelte har 20 år tilbage inden pensionering.

Steen Michael Erichsen, Nordea Liv og Pensions direktør.

Privatøkonomisk rådgiver fra Finans-huset i Fredensborg, Kim Valentin, fremhæver, at det handler om ikke at gå i panik i de perioder, hvor aktiekurserne rasler ned.

»Disse perioder med negative afkast kommer med jævne mellemrum, og det er en konsekvens af, at man har penge, og at de en gang imellem bliver lidt mindre værd. Så må man bare sande, at det er bedre at have penge, som bliver lidt mindre værd end slet ikke at have nogle,« siger Kim Valentin.

For høj risiko

Han opfordrer danskerne til at bruge uroen til at se igennem, om de har den rigtige risiko på deres pension. Markedsprodukterne fås med både lav risiko, mellem risiko og høj risiko. Jo højere risiko, desto mere investeres der i aktier. Det vil sige, at man kan få et højere afkast i de gode år, men flere klø, når det går skidt for aktierne.

Direktør i rådgivningsfirmaet uvildig.dk Hans Peter Christensen er enig i, at lige nu er et godt tidspunkt at få ens pension gået grundigt igennem.

»Hvis du er 30 år, og din pension skal stå de næste 35 eller 40 år, skal du ikke gøre noget. Under forudsætning af, at du har valgt den rigtige risikoprofil fra begyndelsen, er det bare at holde ved. Den pris, som aktierne har om 30 år, er alt andet lige ikke bestemt af, hvad de bliver handlet til i dag. Den er bestemt af, hvordan virksomhederne klarer sig om 30 år,« siger Hans Peter Christensen og fremhæver, at situationen for dem, som står over for at skulle på pension til foråret eller efteråret, kan være kritisk, hvis de har valgt et markedsprodukt med for høj risiko.

»I den situation er det selvfølgelig ærgerligt pludselig at have ti pct. mindre på pensionen, men så har man måske allerede inden faldene i aktiekurserne været ufornuftig og placeret sig i en risikoprofil, man ikke var egnet til i den situation, man stod i, nemlig at man måske skulle bruge pengene inden for kort tid. Der er man nødt til at gribe i egen barm og spørge sig selv, hvorfor man tog så meget risiko, når man skulle bruge pengene om ganske kort tid,« siger Hans Peter Christensen.

Ubehagelige overraskelser

Direktør hos Confida Marianne Thørs mener, at de udsving vi har set siden begyndelsen af året, er noget, som danskerne må vænne sig til, kan komme igen. Hun mener i den sammenhæng, at det er et problem, at de markedsprodukter, som har betegnelsen middel risiko reelt har en større risiko, end navnet umiddelbart skulle vise.

Opsparerne tager derved en højere risiko, end de selv regner med, og det kan give nogle ubehagelige overraskelser, når aktiekurserne dykker så kraftigt.

»Realiteten er, at hvis der er over ti år til aftalt pensionsudbetaling, så indeholder depoterne mange risikopapirer – også flere end de fleste er klar over.

Produktet, som opsparerne har fået stillet i udsigt, er middel risiko »ligesom de fleste andre af vores kunder«. Hvem har så lyst til at stille sig op og sige »nej tak – jeg vil hellere være mere forsigtig og alene have 50 pct. i risikofyldte papirer,« siger Marianne Thørs, der mener, at når kunderne vælger, hvilken risiko de vil have for deres pensionsopsparing, så bærer valget alt for ofte præg af tilfældigheder.

25BUSUSA-STOCKS-190204.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere