Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne mindre glade for deres pension

pfa
»Hos PFA vælger man mellem nogle produkter, hos Danica er det nogle andre. Der er ikke nok åbenhed om, hvor meget opsparerne betaler for de enkelte produkter,« siger pensionsekspert Søren Andersen. Foto:

Pensionsbranchens omdømme falder, viser en ny intern undersøgelse. Pensionsekspert er bekymret over udviklingen, fordi det i sidste ende kan få danskerne til at spare mindre op til den tredje alder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne er blevet lidt mere sure i betrækket, når det gælder deres pension. Branchens generelle omdømme er på vej ned. Tilbage i 2009 var det 36 pct. af danskerne, der var positive over for pensionen.

Det tal er sidenhen faldet til 28 pct. Samtidig er andelen af negative steget fra fem pct. for fire år siden til ni pct. i år. Den store gruppe i midten, som er hverken positive eller negative, er uændret på 48 pct.

Det fremgår af nogle tal fra en intern analyse lavet af Forsikring & Pension, som Berlingske Business er kommet i besiddelse af. Pensionsekspert mener, at udviklingen er bekymrende, fordi det er uhyre vigtigt med en generel opbakning til pensionen herhjemme.

19BUSPix-Tusindkronesedler.jpg

»Vi skal have en ordentlig opsparing til pension. Det er en af de største udfordringer både rent privatøkonomisk og samfundsøkonomisk. Derfor skal der være styr på det her. Det er afgørende for, at danskerne lægger penge nok til side til den tredje alder,« siger adm. direktør og stifter af aktuar- og investeringskonsulentvirksomheden Invensure, Søren Andersen.

Kommunikationsdirektør i Forsikring & Pension Jakob Winther vil ikke kommentere den konkrete undersøgelse, men han bekræfter, at organisationen løbende laver den slags analyser for at forsøge at kunne tage ved lære af dem.

»Det er selvfølgelig vigtigt, at kunderne har tillid til pensionsbranchen. Generelt er pensionsstoffet ikke altid lige tilgængeligt. Det er meget kompliceret, og det er branchens opgave at kommunikere med kunderne på en let forståelig og fyldestgørende måde inden for rammerne af lovgivningen,« siger Jakob Winther, der ikke vil komme nærmere ind på, hvor god, han mener, pensionsselskaberne og pensionskasserne er til at løse den opgave i dag.

19BUSPix-Bil1.jpg

Søren Andersen fremhæver, at det dårlige image bunder i en række af de omvæltninger, som pensionsbranchen har været gennem de senere år. Finanskrisen gav flere år med dårlige afkast på pensionsopsparingen, og danskernes holdning til finansielle virksomheder over en bred kam blev mere negativ.

Samtidig har både den borgerlige og efterfølgende den socialdemokratiske regering strammet vilkårene for opsparing til pension. Blandt andet er det ikke længere muligt at bruge kapitalpensionen, og der er lagt et loft over, hvor meget man kan spare op hvert år på en ratepension med fuldt skattefradrag. Loftet er senest blevet sat helt ned til 50.000 kr.

Det er altsammen udefrakommende vilkår som pensionsselskaberne kun har en meget lille eller slet ingen indflydelse på, men det er med til at påvirke danskernes syn på pensionen.

Herudover har branchen selv sat gang i en rivende produktudvikling. Tidligere sparede alle op på en garanteret pensionsordning. I dag er stadig flere gået over til de såkaldte markedsprodukter, der er forskellige fra selskab til selskab.

»Det er fint nok og til fordel for kunderne, men det gør det også vanskeligere at gennemskue markedet. Hos PFA vælger man mellem nogle produkter, hos Danica er det nogle andre. Der er ikke nok åbenhed om, hvor meget opsparerne betaler for de enkelte produkter,« siger Søren Andersen, der mener, at pensionsbranchen sammen med lovgiverne står over for den opgave at sørge for, at tilliden til pensionssystemet fremadrettet er intakt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere