Del : SMS
Berlingske Business

Wupti vil være den største aktør på hvidevarer

Wupti vil være den største aktør på hvidevarer - 1
<a href='http://images.bm4.metropol.dk//300/300674/300674_original.jpg' target='_blank'>Se i stort format</a>

Energiselskabet NRGi's nye hvidevareportal Wupti får ikke hvidevarebranchen til at ryste i bukserne. Der er plads til os alle lyder meldingen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Energiselskabet NRGi sætter alle sejl for at udkonkurrere etablerede hvidevarekæder som Punkt1 og Elgiganten.

NRGi's internetbutik Wupti skal være Danmarks største netbutik med elektronik og hårde hvidevarer. Kæden markedsføres i øjeblikket massivt i bl.a. TV og dagblade. Ifølge NRGi's administrerende direktør Gert Braae går salget over al forventning.

»Hvis den salgsstigning, vi oplever nu, fortsætter, varer det ikke længe, før vi bliver den største nethandelsaktør på området,« siger Gert Braae.

NRGi har ligesom mange andre energiselskaber en stor formue at gøre godt med, men hvor mange penge NRGi har investeret i Wupti, som NRGi ejer 51 pct. af, vil Gert Braae ikke fortælle, ligesom han heller ikke vil oplyse Wuptis omsætning.

I modsætning til andre hvidevarekæder har Wupti hverken lager eller butikker. De store poster er derfor markedsføring, der ifølge Gert Braae koster et stort tocifret millionbeløb.

NRGi havde sidste år en egenkapital på 3,4 mia. kr., og et overskud på 30 mio. kr. Som andre energiselskaber kan NRGi vælge enten at betale overskuddet tilbage til andelshaverne, eller investere i nye tiltag som f.eks. Wupti.

Ifølge Gert Braae har NRGi modtaget adskillige klager fra andelshavere, der føler sig snydt og hellere havde set, at pengene blev udbetalt til de 130.000 andelshavere. Alligevel fastholder han, at det er en god ide at investere i Wupti.

»Vi regner med, at det her er en god investering, der i sidste ende vil forøge andelshavernes formue. Men det er rigtigt, at hvis det går galt for Wupti, vil andelshaverne mærke det, fordi værdien af NRGi falder,« siger Gert Braae.

Det sidste år er antallet af solgte hårde hvidevarer ifølge brancheforeningen Detailhandel Forbrugerelektronik Danmark (DFD) steget med ti pct. til over 20 mia. kr. Samtidig er der solgt flere produkter i den høje ende af prisskalaen. Kun 7 pct. af salget er sket via internettet. Til sammenligning er netsalget i nabolandene Sverige og Norge 20 pct.

Fremgangen i branchen betyder ifølge formanden i DFD Jesper Boysen, at der er plads til en ny aktør på markedet.

»Det vigtigste for os er, at kunderne får en god service. Med en formue på størrelse med NRGi's er der råd til at yde en god service,« siger Jesper Boysen.

Elgiganten, der sidder på godt en tiendedel af hvidevaremarkedet, har ligesom Wupti et mål om at blive den førende aktør inden for salg af hvidevarer og forbrugerelektronik på nettet.

»Jeg regner ikke med, at Wupti vil tage markedsandele fra os, men fra andre netbutikker. Men det er da klart, at internettet er i vækst, og den bedste vil overleve,« siger Stig Myklebust.

I år ventes omsætningen i Elgigantens 27 varehuse at stige med 300 mio. kr. til næsten 2 mia. kr. Heraf kommer to pct. fra salg via internettet. Inden for de næste to til tre år skal antallet af butikker øges med 11 franchisebutikker.

I hvidevarekæden Skousens Husholdningsmaskiner er det ligeledes kun to pct. af salget, der foregår i cyberspace. Adm. direktør Erik Skousen er derfor ikke bange for at miste salg til Wupti.

»Man skal altid have respekt for sine konkurrenter, også nykommere. Vi tror dog stadig, at forbrugerne har brug for service og rådgivning, det får man ikke i samme grad på internettet,« siger Erik Skousen.

Skousen venter ligesom Elgiganten en tocifret stigning i årets omsætning.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere