Del : SMS
Berlingske Business

Whistleblower-ordninger kritiseres som værdiløse

VM98 BERENDT FLØJTE
Foto:

Danske virksomheder bryster sig af deres whistleblower-ordninger. Men flertallet af virksomhederne har indrettet ordningen på en måde, der ifølge flere eksperter kvæler de ansattes lyst til at afsløre kritisable forhold.

Artiklen fortsætter under annoncen

Whistleblower-ordninger er hotte som aldrig før blandt private virksomheder.

Men virksomhederne indretter ordningerne på en måde, der ifølge flere eksperter og tidligere whistleblowere, som Radio24syv har talt med, virker direkte modsat hensigten og holder de ansatte fra at indberette kritiske forhold.

Ifølge en analyse som Ingeniørforeningen IDA har foretaget af 67 whistleblower-ordninger hos private firmaer i Danmark, så lader kun ét af firmaerne en uvildig part undersøge medarbejdernes henvendelser, og det er problematisk, mener Pia Voldmester, partner i advokatfirmaet Kroman Reumert, der til daglig rådgiver firmaer i et etablere whistleblower-ordninger.

- Den mest åbenbare risiko er helt oplagt, at der kan være anmeldelser, som virksomheden aldrig får, fordi der ikke er tillid til, at de vil blive adresseret og fulgt op. Og i forhold til anmeldelser, der omhandler den øverste ledelse i firmaet, er det efter min opfattelse nødvendigt med en ekstern part for at sikre, at der ikke sås tvivl om undersøgelsens uvildighed, siger Pia Voldmester til Radio24syv.

Oluf Husted, der tidligere selv har været involveret i whistleblowing, da han var ansat som kaptajn i SAS, er stifter af internetsiden whistleblowers.dk, og han kender flere medarbejdere i forskellige virksomheder, der ikke tør sladre, fordi deres virksomhed ikke har en ekstern, uafhængig tredjepart til at undersøge deres tip.

- De tør ikke så meget som nærme sig anmeldelses-blanketten, fordi de er usikre på, om de kan være anonyme, og om deres henvendelse bliver håndteret og undersøgt fortroligt. Og så er spørgsmålet, hvor meget sådan en ordning er værd, siger Oluf Husted.

Radio24syv har været i kontakt med flere tidligere whistleblowere, der bakker op om kritikken.

Både Ingeniørforeningen IDA og Transparency International Danmark anbefaler private firmaer at bruge uvildige parter som for eksempel et advokatfirma eller et revisionsselskab til at modtage og undersøge henvendelser fra potentielle whistleblowere. Men det er altså en sjældenhed.

Et af de firmaer, der selv undersøger fortrolige tip fra de ansatte, er rådgivningsfirmaet Grontmij. Her mener direktør for forretningsprocesser Søren Vestergaard Andersen ikke, at det er med til at holde de ansatte fra at berette om kontroversielle forhold.

- Vi oplever, at vores medarbejdere gerne vil rådgives af personer fra firmaet, der kender til deres dagligdag, til firmaet og medarbejderne. Det er os, der er specialister i virksomheden og derfor er det os, der bedst kan hjælpe, siger Søren Vestergaard Andersen til Radio24syv.

Også COWI undersøger selv sagerne, fortæller Group Communication Partner, Lina Mathiassen.

- Det er umuligt at have en fuldstændig uvildig whistleblower-ordning. Mange af henvendelserne kræver lokalt kendskab, og derfor står vi selv for at undersøge henvendelserne. Hvis der er tale om meget alvorlige sager, involverer vi tredjepart som politi eller advokatvirksomhed, siger hun.

BNB

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere