Berlingske Business
LIVE
10:16 Mærsk-aktier falder efter sænket kursmål

VVS-branche har brug for uddannelsesløftet

Det ville være en stor fejl at korte VVS-installatøruddannelsen ned. Jeg ville i hvert fald ikke kunne sige, hvor den

skulle kortes, for vi får indblik i meget, som jeg nødig ville undvære i dag som installatør.



Sådan

kommenterer nyudklækkede VVS-installatør Jan D. Hansen Håndværksrådets opfordring til undervisningsministeren

om at korte VVS-installatøruddannelsen ned. Han bakker dermed op om den linje, som TEKNIQ står for, der arbejder for

at højne det generelle uddannelsesniveau i branchen.



- I takt med udviklingen i branchen stilles der stadigt større

krav til den enkelte VVS-installatør. Det gælder både i teknisk henseende, hvor komponenter og systemer bliver

mere og mere komplekse, og i ledelsesmæssig og forretningsmæssig henseende, hvor små ungdomsårgange, nye samarbejdsformer

samt hårdere og hårdere konkurrence i markedet kræver stor indsigt for at drive sin virksomhed med succes. Derfor

er den toårige uddannelse nødvendig, hvis branchen skal sikres i fremtiden, siger formanden for TEKNIQ, VVS-installatør

Jesper Hansen.

Beholde is i maven

Den nyuddannede installatør, Jan D. Hansen, har selv knurret noget over at skulle

tage den toårige uddannelse, når alle dem før ham kunne slippe med et halvt år.



- Jeg har også

siddet sammen med de andre i skole og sagt: Det får vi aldrig brug for i virkeligheden. Men jeg er blevet belært om noget

andet. Når man kommer til virkelighedens eksamen - dagligdagens projektgennemgange - så bruger man vitterlig alle facetter

af uddannelsen. Vi lærer på uddannelsen at fange alle delelementer og tage mange og hurtige beslutninger. Det har jeg

stor glæde af i dag, og jeg ser at dem, der har taget den halvårlige uddannelse, har det sværere på mange

områder, siger han.



I TEKNIQ glæder man sig over den positive tilbagemelding fra de første installatører

og deres censor.



- Det er godt, at der er positive tilbagemeldinger fra de første hold. Dem skal vi bygge videre på

og beholde is i maven, når det gælder antallet af nye studerende. - De omtalte 84 tilmeldinger her til sommer skal ses

i lyset af, at der optages studerende to gange om året.



- Hvis tendensen holder, vil der stadig være et stykke op

til tidligere tiders 250. Men uddannelsen har hidtil ikke været markedsført noget videre, og det skal der gøres

noget ved, konstaterer Jesper Hansen.

Generationsskifter

Økonom i Håndværksrådet Bo Sandberg mener,

at en række ellers sunde VVS-firmaer ofte på forhånd helt opgiver at gennemføre et generationsskifte for

i stedet at sigte imod en gradvis afvikling af virksomheden.



- Dette er ikke kun et problem for den enkelte virksomhed og for

branchen. Også rent samfundsøkonomisk er det naturligvis uhensigtsmæssigt, hvis ellers sunde virksomheder må

lukke som følge af de nye krav til en 2-årig uddannelse, siger han.



TEKNIQ-formand Jesper Hansen kan ikke genkende

billedet af, at mange VVS-virksomheder står til lukning på grund af problemer.



- Vi har opfordret vores medlemmer

til at forberede generationsskifte i god tid. Det er mit indtryk, at vores medlemmer har taget opfordringen op. Vi møder stor

opbakning til den to-årige uddannelse blandt vores medlemmer ude i landet: Niveauet i uddannelsen skal hæves, det er man

enige om.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen