Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Virksomhedernes verden

Kina i kamp om mærkevarer

Kinesiske fabrikanter er ikke længere tilfredse med at producere varer, som

vestlige selskaber så lægger navn til. Nu vil de - til vestlige selskabers store bekymring - til at producere mærkevarer

under eget navn.



Hvor mange kinesiske mærkevarer findes der på hylderne i vestlige stormagasiner og supermarkeder?



Dem,

der ikke har drukket Tsingtao-øl på kinesiske restauranter, vil formentlig svare »nul«. Og det er ikke meget

ved siden af. Mens snart sagt enhver køkkenmaskine i et europæisk eller amerikansk hjem er lavet i Kina - hele verdens

fabrikshal - har den fået påklistret et Philips- eller et Whirlpool-mærkat, så de vestlige forbrugere føler

sig tryggere ved den.



Det vil snart ændre sig. Mens langt de fleste kinesiske virksomheder hidtil har været tilfredse

med at producere varer for vestlige firmaer - og dermed undgå udgiften og risikoen ved markedsføring og produktudvikling -

er stadig flere kinesiske firmaer ved at vokse ud af birollen som leverandør og er klar til at indtage verden under eget navn.



I

Vesten kender ingen endnu navne som Haier og TCL. Men selv om det er svært at sætte tal på, er iagttagere ikke i

tvivl om, at den internationale ekspansion for alvor er gået i gang navnlig for produkter som elekronik, hvidevarer og computerudstyr.

Tysk

tegn på opsving

Tysklands økonomi viser stadig stærkere tegn på et opsving i 2004, om end visse brancher,

især detailhandelen og medicinalindustrien, regner med stagnation eller tilbagegang.



Det viser en oversigt fra Frankfurter

Allgemeine Zeitung over seks brancher, der i særlig grad har indflydelse på nationens tilstand. Bedst ser det ud for maskinindustrien,

bilfabrikkerne og IT-branchen.



Maskinsektoren forudser en stigning i produktionen på to procent først og fremmest

takket være eksportmarkederne, hvor navnlig Kina og Østeuropa ventes at give gode indtægter.



Bilfabrikkerne

tror på en stigning i den indenlandske afsætning på tre procent - et forholdsvis beskedent håb i sammenligning

med visse analytikere, der regner med en fremgang på op til otte pct.



Analytikerne bygger optimismen på nye modeller

som VWs Golf V, Opel Astra og Ford Focus. Desuden går eksporten fortsat godt trods en stærk euro-kurs, der gør

bilerne på især det amerikanske marked dyrere.

Banker



undersøges

Skandalen om underskuddet

i det italienske fødevare-selskab Parmalat er nu nået til de amerikanske banker, der undersøges af finanstilsynet.



Det

undersøges nu, hvor meget de internationale banker, der stod for emissioner, kendte til selskabets reelle situation.



Bank

of America, Citigroup, JP Morgan Chase og Morgan Stanley stod for mere end 12 store obligationssalg for selskabet.



Bankerne undersøges

i Italien, men også det amerikanske Finanstilsyn, Securities Exchange Commission, undersøger bankernes rolle i forbindelse med

Parmalats obligationssalg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen