Berlingske Business
LIVE
09:38 Totalbanken skruer op for forventningerne

Virksomhederne skal lære at ansætte anderledes folk

Den modige direktør skal turde ansætte folk, der er anderledes. Medarbejderstaben skal kunne inspirere hinanden med deres

forskellige kulturelle baggrund, uddannelser og køn. Direktøren skal lade sig provokere, for det giver det største

drive.


Sådan ser direktør i Arbejdsmarkedsstyrelsen Lars Gold-schmidt fremtidens arbejdsmarked. Rummeligt. Fordi

det er nødvendigt for at få flere aktive på arbejdsmarkedet. Virksomhederne skal være indstillet på

at efteruddanne medarbejderne -og have blik for kompetenceudviklingen i selve arbejdet. Han tror nemlig, at det er muligt at kombinere

en høj moral med forretningsmæssig fornuft.


Men nydanskeren, den fysisk handicappede og den ufaglærte skal

ikke kun ansættes for, at direktøren skal pudse sin glorie.


- Virksomhederne kan få meget glæde af at

være kreative og nytænkende og ansætte nogen, der er anderledes. Men det nytter ikke noget at sige, at virksomhederne

bare skal tage dem, de kan få. Virksomhederne kan ikke bruge, hvad som helst. Derfor er det vigtigt, at vi støtter op

med en omkvalificering, siger Lars Goldschmidt med et intenst blik, mens de røde pletter i hans gule slips nærmest sætter

eftertrykkelige udråbstegn.


For han har ansvaret for, at AF-regionerne opkvalificerer folk, så de matcher erhvervslivets

behov.



Luft til tabuer

Trods, at han tidligere har været aktiv SF''er og har et meget humanistisk livssyn, så

vælger han at se positivt på regeringsskiftet. Det giver nemlig luft til at diskutere alle tabuer. Det er Lars Goldschmidt

også blevet nødt til, fordi Arbejdsmarkedsstyrelsen og AF-regionerne også er blevet ramt af regeringens hidsige

sparekniv.


- Det er godt at få diskuteret alle vores hellige køer og andet kvægdrift. Men når regeringen

sætter så meget til debat - så skaber det også angst. Heldigvis skal vi ikke kun skære ned, vi skal

også udvikle Arbejdsmarkedsstyrelsen. Hvordan kan vi give organisationen gnist og idé? Det skaber troen på, at

vi kan drøfte frit, hvordan vi kan blive bedre. Intet er tabu, pointerer Lars Goldschmidt, der siger, at det er rædselsfuldt

som leder at skille sig af med de otte medarbejdere, han gerne ville have beholdt.



Ukendt giver angst

Regeringen pusler

med at ændre hele arbejdsmarkedsstrukturen - og et af hovedlementerne er, at der i fremtiden kun skal være en myndighed,

der både skal registrere de ledige, der er på kontanthjælp, dem, der skal i aktivering og dem, der skal have et

reelt job. Nu er opgaverne delt ud i både kommuner, AF og til private. Men spørgsmålet er om Arbejdsmarkedsstyrelsen

skal spille en hovedrolle.


- Med al udvikling er resultatet ukendt. Så jeg kan da ikke undgå at blive bekymret på

mine dårlige dage. Men enhver organisation og regering har brug for at stille spørgsmålstegn ved det hele. SR-regeringen

ville ikke sætte spørgsmålstegn ved det samme. Men VK har den frihed, at de ikke er forpligtet af det nuværende

system, for det er ikke dem, der har lavet det, siger Lars Goldschmidt, der mener, at VK kan ende på det samme resultat, som

Nyrup-regeringen.


Men så har det dog været diskuteret.



God standard

Arbejdsmarkedstyrelsen ser ikke vikar-burauer,

jobdatabaser og a-kasser som fjender, men som samarbejdsparterne - og Arbejdsmarkedsstyrelsen vil godt være rygraden i det samarbejde.


-

Vi vil gerne skabe synlighed over jobbene på landsplan. Før var alle andre på markedet konkurrenter, men nu vil

vi medvirke til, at de andre kan fungere på et godt grundlag. For hvis andre kan få folk hurtigere i job, så er

det bedre, at de løser opgaven, fastslår Lars Gold-schmidt, der mener, at den tidligere regering var gode til at skabe

stigende beskæftigelse uden, at økonomien blev overophedet.


- Vi har med markant succes skabt en fleksibelt arbejdsmarked

i Danmark, siger Lars Goldschmidt og pointerer, at 80-90 procent af de ledige i systemet mener, at AF''s aktiviteter forbedrer deres

chancer for at få jobs.


Men, der er et men. For selvom AF er billige og de private jobformidlere er skrækkeligt dyre,

så er Arbejdsmarkedsstyrelsens tilbud meget standardiserede.



Vi er klar

Med et smil på læben siger direktøren,

der har siddet i stolen siden 2000, at Arbejdsmarkedsstyrelsen er gode til edb. Amanda-systemet, den grimme ælling, er om end

ikke blevet til en smuk svane, men i hvert fald en nydelig gråand.


- Med Amanda-systemet har vi en konkurrencemæssig

fordel, fordi vi kan dække alle. Og når regeringen vil have et enstrenget system, hvor alle kan henvende sig ét

sted uanset om de skal på Minnesota-kur, på AMU-kursus eller have fat i en bestemt type arbejdsgiver, så mener jeg

godt vi kan løfte den opgave, siger Lars Goldschmidt.


Men han er med sin fortid i Dansk Industri meget bevidst om, at

LO og DA skal have en vigtig rolle i puslespillet om fremtidens arbejdsmarkedsstruktur.


- Hvis vi ikke som AF-system forbereder

os på omlægningen, så er vi faldet i søvn på det forkerte tidspunkt, siger Lars Goldschmidt, der har

smøget ærmene op til drøftelserne i regeringens projekt "Flere i arbejde".


Her får han brug

for argumenter, der matcher hans signalfarvede slips.


Lars Goldschmidt mener ikke, at det er ligegyldigt, hvilken regering, der sidder.

Men det er ikke sværere for ham at være direktør i Arbejdsmarkedsstyrelsen under Fogh end da Nyrup var statsminister.


-

For mig er det vigtigt, at samfundet både skal have en velfærdspolitik og en vel-standspolitik. Og der er heldigvis grundlæggende

konsensus om begge dele i alle politiske partier, siger Lars Goldschmidt, der altid tager stilling til om han kan arbejde for sin

chef - uanset om chefen er minister eller direktør.


- Min grænse går ved uordenlighed overfor mennesker -

det handler ikke om holdninger. Men hvis regeringen gør noget, der er i modstrid med de grundlæggende rettigheder, det

enkelte menneske har, så ville jeg grundigt overveje om jeg vil stå model til det, siger han og giver indvandringsdebatten

som eksempel.


- Jeg vil ikke have, at nydanskere skal lægges for had. Vi er forvaltningsmæssigt nødt til at

have ordninger, der gælder for alle. Vi kan ikke have sagsbehandlere, der behandler folk efter racemæssige tilhørsforhold.

Mennesker er mennesker, fastslår Lars Goldschmidt.


Det er også hans motto i arbejdsmarkedspolitikken. Den enkelte

borger og den enkelte virksomhed, skal mødes, der, hvor de er.


Og endnu vigtigere: Både virksomheder og de arbejdsløse

skal selv styre deres projekter.


- Dem, der forestiller sig, at de kan og vil arbejde, skal vi hjælpe ved at tilbyde redskaber

og hjælp, så det kan ske. Det gælder også den store gruppe af kortidsarbejdsløse. Der skal vi være

bedre til at inspirere dem, så den periode bliver endnu kortere, siger Lars Goldschmidt og siger, at AF-medarbejderens rolle

er en slags coach - i hvert fald for dem, der selv er motiverede.


- Ligesom sportsmanden har en coach, der skal motivere dem,

så skal vi også fortælle dem, der egentlig ikke havde tænkt sig, at de skal i arbejde, at de skal. Vi skal

jo fortælle alle, at det ikke er en tag-selv-butik. De skal overbevises om, at de skal bevæge sig i en retning, hvor deres

muligheder for job bliver større, siger han.


De arbejdsløse skal ikke bare have et job, som de havde før.

Der skal tit tænkes bredere.


Ligegyldigt om det er den unge stræbsomme karrieremand eller en 55-årig i fiskeindustrien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen