Del : SMS

Virksomheder tilbydes billige østarbejdere

pix-arbejder
Foto:

Danske virksomheder bliver i stigende grad kontaktet af østeuropæiske firmaer, der tilbyder billig arbejdskraft. Det vækker bekymring hos fagbevægelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Små og mellemstore danske virksomheder bliver i stigende grad kontaktet af østeuropæiske firmaer, der eksempelvis tilbyder »fleksibel og effektiv arbejdskraft« til 90 kroner i timen, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten lørdag.

Det vækker bekymring i fagbevægelsen.

- Vi får indberetninger fra flere dele af landet, hvor østeuropæiske firmaer tilbyder billig arbejdskraft. Nu kontakter firmaerne ikke kun landbrug og gartnerier, men også industrivirksomheder. Hvis nogle arbejdsgivere bliver fristet til at hyre den billige udenlandske arbejdskraft, vil det gå ud over mange danske lønmodtagere, siger formand i 3F Poul Erik Skov Christensen til avisen.

Og der er grund til bekymring, mener arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet. Han peger på, at den billige arbejdskraft vil skabe unfair konkurrence i forhold til virksomheder med en overenskomst og mener derfor, at politikerne bør beskytte den danske model ved at indføre et såkaldt kædeansvar for virksomhederne, der vil forpligte dem til at overholde alle ikke-overenskomstmæssige krav.

Men beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) opfordrer ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten i stedet fagforeningerne til at tage alle eksisterende faglige kampskridt til at hindre virksomheder i at ansætte billig østeuropæisk arbejdskraft.

BNB

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere