Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder skaber job – men kun i udlandet

novo
Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2013 Foto:

Store danske virksomheder har siden 2008 oprettet masser af nye job, men det sker i udlandet. Herhjemme skæres beskæftigelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

De store danske virksomheder skaber masser af nye job, men det sker i udlandet. De 25 største virksomheder herhjemme har således reduceret antallet af ansatte i Danmark med tæt ved 17.300 personer siden 2008. Omvendt har de samme virksomheder oprettet hele 78.800 nye job i Kina, USA, Tyskland, Polen og masser af andre lande. Samlet har de store virksomheder dermed nu næsten tre gange så mange ansatte i udlandet som herhjemme.

Det viser en gennemgang af regnskaberne fra 2008 til og med 2014, som er foretaget af Berlingske Research.

Det er de store børsnoterede selskaber plus eksempelvis Lego, Grundfos, Danfoss og Arla Foods, der er med i undersøgelsen. A. P. Møller - Mærsk er ikke med, da de ikke offentliggør tal på dette område.

24BUSDanish-Crown#2.jpg

Tendensen til, at de nye job især oprettes i andre lande, gælder også, hvis ISS, som beskæftiger over en halv million medarbejdere, trækkes ud af undersøgelsen. Trækkes Novo Nordisk ud, er tendensen endnu mere markant, da de siden 2008 har skabt op mod 5.000 nye job i Danmark.

Trods de store danske jobtab, anser professor Philipp Schröder fra Aarhus Universitet udviklingen for at være sund og god. »Virksomheder, der er internationale, har typisk større vækst og højere produktivitet end andre rent danske virksomheder, hvilket er positivt for dansk økonomi. Det er dog noget, som kan skabe voldsomme omvæltninger i en tilpasningsperiode. Når en person, som eksempelvis kører gaffeltruck, mister sit arbejde, er det ikke rart. Men andre som sidder i virksomhedens afdeling for produktudvikling eller markedsføring får til gengæld andre og nye muligheder,« siger Philipp Schröder.

Carlsberg

Professor Jakob Roland Munch fra Københavns Universitet, der forsker i internationalisering og outsourcing, vurderer også, at det nok er en fordel for dansk økonomi, at virksomhederne bliver mere internationale.

»Gevinsterne mere end opvejer tabene,« siger han.

Klaus Rasmussen, der er cheføkonom i DI (Dansk Industri), kalder den stigende udflytning af danske job for »en god udvikling,« hvis de tabte job erstattes af nye stillinger, som har højere lønninger og ligger højere oppe i værdikæden.

»Så internationalisering kan være godt, men siden 2008 er mange job blevet flyttet væk fra Danmark, fordi konkurrenceevnen herhjemme har været for ringe. Det er mindre godt,« siger han.

USA-COURT/BUSINESS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere