Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder jagter ny viden i udlandet

Pix-Danske Ambu-biz
Administrerende direktør Lars Marcher fortæller om, hvordan Ambu spottede en israelsk opfinder og udviklede et nyt produkt sammen med ham, og hvorfor det er vigtigt for danske virksomheder at tænke globalt i jagten på nye idéer. Foto:

Danske virksomheder erkender i stigende grad, at nytænkning ikke kun sker inden for selskabets fire vægge - der er dog stadig mange barrierer, der skal nedbrydes.

Artiklen fortsætter under annoncen

Åben innovation kaldes det.

»Der er ingen tvivl om, at åben innovation bliver stadig mere udbredt både internationalt og blandt danske virksomheder. Virksomheder anvender i stigende grad eksterne kilder til innovation, og stadig flere udbyder også dele af deres viden til andre virksomheder,« siger professor Keld Laursen fra Institut for Innovation og Organisationsøkonomi ved CBS.

Ifølge Keld Laursen skyldes det, at den traditionelle, lukkede innovationsmodel, hvor virksomheden i princippet selv står for hele udviklingen af et nyt produkt fra idé til lancering, er under pres.

»Det er blevet sværere at opretholde den lukkede model. Arbejdskraftens mobilitet betyder, at chancen for, at en nøglemedarbejder forlader virksomheden og tager viden med over til en anden virksomhed, er stor. Informationsteknologi gør det også stadig lettere at dele viden, og adgangen til venturekapital har især i USA betydet, at det er blevet lettere at bryde ud af en eksisterende virksomhed, tage viden med og starte en ny virksomhed. Åben innovation er et af svarene på den udvikling,« siger Keld Laursen.

Langsomme danske virksomheder

Begrebet åben innovation blev første gang opfundet i USA i 2003, og det er især virksomheder i USA, men også i større europæiske lande som Tyskland og Storbritannien, der har taget den nye måde at udvikle produkter til sig.

Ifølge Stefan Lindegaaard, der driver rådgivningsfirmaet 15inno og er forfatter til flere bøger om åben innovation, har danske virksomheder dog været forholdsvis langsomme til at komme i gang. Som et godt eksempel fremhæver han Lego, der har kørt forsøg i Japan med at inddrage kunderne direkte i beslutningen om hvilke produkter, Lego skal satse på, og give de mest aktive i udviklingsprocessen en økonomisk andel i salget. Også Ambu, der som beskrevet nedenfor er ved at lancere et israelsk udviklet produkt, får ros med på vejen.

Til gengæld savner han mere konkrete initiativer fra industrivirksomheder som for eksempel Grundfos og Danfoss.

Én af de gevinster, som virksomheder ifølge Stefan Lindegaard kan opnå, er, at bedre produkter og tjenester kommer hurtigere på markedet, hvis man forstår at inddrage den viden, der ligger uden for virksomheden.

»Det er et ret stort problem, hvis danske virksomheder ikke får åbnet deres innovation. Skal vi leve af innovation herhjemme, kræver det hurtighed. Danske virksomheder kan ikke opnå den hurtighed ved alene at bruge deres interne ressourcer. De er nødt til at åbne for eksternt input,« siger Stefan Lindegaard.

Han mener, at en af forklaringerne på den danske tøven ligger i den danske kultur.

»Internationale ansatte i danske virksomheder, som jeg har talt med, siger, at danskerne er gode til at samarbejde i en lukket kreds, men at de skal bruge tid på at se nye deltagere an. Men der er ikke tid til at se hinanden an i lang tid i dag,« siger Stefan Lindegaard.

Innovation koster tid og penge

Det er dog ikke kun kultur, der sætter begrænsningser for åben innovation. Virksomhederne skal være parate til at investere både tid og penge i at inddrage eksterne kilder til innovation. Det kræver organisationsændringer og også en ændring af tankegangen ikke kun hos dem, der er ansat i udviklingsafdelingen, men hos alle der er i kontakt med mulige samarbejdspartnere.

»Det kræver en indsats på strategisk niveau og en beslutning taget på højt niveau i virksomheden,« siger Carsten Bergenholtz, der er ansat ved Business and Social Science, Aarhus Universitet.

»Hvis man er i en branche, hvor udviklingen går langsomt, er det måske ikke nødvendigt at tænke på åben innovation. Men er man i en branche, hvor tingene skal gå hurtigt, så har det at kunne åbne sin udviklingsorganisation stor betydning,« siger Carsten Bergenholtz.B



Konference: Vejen til New Business

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere