Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder gør klar til græsk euro-exit

Danske virksomheder forbereder sig på, at Grækenland muligvis ryger ud af euroen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis Grækenland på et tidspunkt må forlade euroen, bliver de økonomiske konsekvenser uoverskuelige. Derfor gør mange danske virksomheder praktiske forberedelser til et sådan scenarium. Det viser en rundringning til nogle af de store koncerner ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten.

Eksempelvis har Arla som følge af bekymringen for et græsk euro-exit formindsket koncernens udestående, fortæller koncerndirektør Finn Hansen.

- De fleste steder kræver vi kontant betaling, og over for vores kædekunder har vi forkortet betalingsfristen, siger han til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Ifølge Erik Skovgaard Nielsen, direktør i kreditforsikringsselskabet Atradius, er kundernes betalingsevne det umiddelbare økonomiske problem for de danske virksomheder, hvis Grækenland ryger ud af euroen.

- Hvis Grækenland træder ud af euroen, vil importerende græske virksomheder sidde tilbage med varekreditter i euro og indtægter i en ny græsk valuta, der er betydeligt mindre værd, siger han til avisen.

Det græske parlament godkendte sent søndag aften finansloven for næste år. Landet håber dermed, at de internationale långivere, EU og Den Internationale Valutafond (IMF), vil frigive de 234 milliarder kroner, som er sidste del af den hjælpepakke, der skal forhindre, at Grækenland går statsbankerot.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere