Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder glemmer de stressede medarbejdere

Ganske få virksomheder har en forebyggende handlingsplan for at modvirke stress.

Artiklen fortsætter under annoncen
De fleste virksomheder anerkender stress som en sygdom, og hele 92 procent af større virksomheder har en sygefraværspolitik, der omfatter stress.

Men det er et problem, at langt de fleste virksomheder først griber ind, når skaden er sket. Det er nemlig kun 14 procent, af virksomhederne, der tager nogle forebyggende skridt for at undgå stressede medarbejdere.

Det er den opsigtvækkende nyhed i årbog fra SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd - om virksomheders sociale engagement, der i år har særligt fokus på sygefravær´, skriver Avisen.dk.

- Problemet er, at stress er så individuelt. Så forebyggelse er noget af det sværeste. Vi har jo alle problemer med at fortæller, hvis det er noget vi ikke magter, siger seniorforsker Helle Holt til Newspaq. Hun er hovedkvinden bag bogen.

At stress er en folkesygdom viser sig ved, at imponerende 92 procent af de større virksomheder og 61 procent af de mindre har en sygefraværspolitik, hvor stress er en del af hovedfokuset.

Men problemet er altså at forebygge lidelsen.

Der er dog konkrete løsninger, som kan hjælpe arbejdspladserne komme stressproblemerne i forkøbet.

"Det handler om åbenhed, åbenhed og mere åbenhed. Konkret har en af virksomhederne i undersøgelsen lavet belastningsskemaer. Her skriver medarbejderne ned, hvad de har af planer for ugen. Ser presset ud til at blive for stort, ja så slår ledelsen ned og tager opgaver fra medarbejderen," forklarer Helle Holt.

De fleste arbejdspladser har i dag såkaldte medarbejderudviklingssamtaler (MUS). SFI opfordrer til, at de i høj grad bruges til at tale om arbejdspres.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere