Del : SMS
Berlingske Business

Vi arbejder langt mindre end vi bilder os ind

pix-stopur
Foto:

Danskerne arbejder otte procent mindre end hidtil antaget.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne arbejder langt mindre, end de går og bilder sig ind, viser forbedrede opgørelser fra Danmarks Statistik, skriver Politiken.

Den samlede arbejdstid er blevet nedjusteret med omkring otte procent.

- Vi har fundet ud af, at vi med de kilder, vi tidligere havde til rådighed, markant har overvurderet, hvor mange timer danskerne arbejder, siger kontorchef i Danmarks Statistik Sven Egmose til avisen.

Det betyder, at danskernes samlede arbejdstid i 2011 nedjusteres fra 4,2 milliarder timer til 3,8 milliarder timer.

De otte procent svarer til, at den gennemsnitlige dansker arbejder 34 timer om ugen i stedet for 37.

Peter Birch Sørensen er tidligere overvismand og professor i økonomi og en stor tilhænger af den nye opgørelsesmetode.

- Jeg er ikke i tvivl om, at de nye beregninger er væsentlig bedre og mere præcise end de gamle, siger han.

LO-formand Harald Børsting er ikke overrasket over de nye tal.

- Vi har jo tidligere set undersøgelser, der indikerede, at det forholder sig sådan. Opgørelsesmetoden har måske været lidt lemfældig. Nu får vi så et bedre datagrundlag. Det kan vi kun glæde os over, siger han til Jyllands-Posten.

BNB

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere