Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Vestas satser på at gøre Afrika grønnere

08BUSMarco-Graziano-Vestas-.jpg
Vestas’ chef for Middelhavsområdet, Marco Graziano, ser Afrika som et enormt potentiale for vindenergi – og den danske vindmøllegigant er klar. Foto: Mads Joakim Rimer

Mange steder i Afrika skal man først nu til at opbygge sit energisystem, og kontinentet står ved en skillevej: Skal det være grøn eller sort energi? Vestas regner med det første og ser et enormt potentiale i kontinentet.

Det er en øjenåbner at se den natteklædte jordklode fotograferet fra rummet. Indien, USAs østkyst, Europa og Sydøstasien oplyses af det samlede lys fra milliarder af elpærer, mens Afrika ligger midt i det hele i næsten fuldkommen mørke.

Mange steder på det store kontinent skal man først nu begynde den gennemgribende eletrificering, som indledtes i Europa i slutningen af 1800-­tallet, og denne omstilling har danske Vestas fået øjnene op for.

Ifølge Det Internationale Energiagentur (IEA) og den globale vindforening GWEC skal der de næste 25 år installeres vindturbiner svarende til 15.000-35.000 af Vestas’ største landvindmøller, hvilket det danske selskab som global markedsleder ikke kan sidde overhørig.

»Potentialet er enormt,« siger Marco Graziano, der er chef for Vestas i Middelhavs­området, der bl.a. dækker Nord- og Vestafrika. »Der er stadig noget, der skal gøres for at ­skabe det rigtige miljø for investorer, men vindressourcerne er der. Vi har været pionerer mange steder i verden, og det vil vi også være i ­Afrika.«

Valley NY NY CLIMATE-SILICONVALLEY/

Energiforbruget er i dag meget lavt i Afrika, og syd for Sahara lever over en halv milliard mennesker stadig uden adgang til elektricitet. Ifølge IEA er det gennemsnitlige energiforbrug per indbygger mindre end den strøm, som én enkelt elpære bruger. Såvel IEA som analyseafdelingen hos olieselskabet BP forventer, at forbruget af elektricitet vil fordobles de kommende to årtier, og det placerer Afrika ved en skillevej, når de nye energiformer skal vælges.

IEA vurderede i en rapport fra 2014, at det først og fremmest vil være vand og gaskraft, som vil vinde teknologikapløbet i Afrika, og allerede nu opføres nogle af verdens største dæmninger på kontinentet. Potentialet for vandkraft er dog ikke så udtalt i Nord- og Sydafrika, der også allerede er Vestas’ kernemarkeder på kontinentet.

»Vi håber, at Afrika som kontinent vil gå ind i vedvarende energi. Investorerne er der, og der er gode muligheder for at rulle nu. Vi har allerede en masse, som koger i Vestafrika, Nordafrika og i Egypten,« siger Marco ­Graziano og fortæller, at man bruger sine europæiske forbindelser til at komme ind i Afrika. »Vi har kunder fra Italien og Frankrig, som går ind i Afrika, og det er vores måde at komme ind og være tæt på disse kunder.«

Artiklen fortsætter efter grafikken.

Vestas holder sig i overhalingsbanen

Truslen fra sol

Prisen på vindmøller er faldet ganske kraftigt over de seneste år, men det er prisen på sol­celler i den grad også. Ved en nylig auktion i Spanien blev det klart, at vind stadig er mere konkurrencedygtigt, men prisen på solceller falder så hurtigt, at den situation måske snart kan ændre sig. Måske særligt i Afrika, der har solen og mangler det dækkende elnet, som store vandkraftprojekter har brug for.

»Mange steder er vi konkurrencedygtige med sol, men afrikanske lande behøver ikke vælge enten-eller. Ved helt små installationer har sol måske en fordel, men man kan også kombinere sol og vind eller vind og et batteri. Hvis du ser på vores vision, så er vi gået fra at være leder inden for vindenergi til at være ­leder i vedvarende løsninger, og derfor er vi åbne over for lagring og hybridløsninger også,« ­siger Marco Graziano.

På tværs af Afrika har Vestas i dag installeret 1,2 af kontinentets 3,2 gigawatt vind.

AR

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen