Del : SMS
Berlingske Business

Vestager erkender fejl om andelsbeskatning

Når man har lavet en fejl, skal man lave om på den, lyder det fra økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager, der fredag aften meddelte, at forslaget om ændret andelsbeskatning trækkes tilbage med omgående virkning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når man har lavet en fejl, skal man lave om på den. Sådan lyder det fra økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R), der fredag aften meldte ud, at regeringen trækker forslaget om ændret andelsbeskatning tilbage samme dag, som det blev fremsat. Forslaget har mødt voldsom kritik fra landbruget, og Margrethe Vestager har da også lyttet til de berørte virksomheder. - Vi har lyttet til virksomhederne. Både store virksomheder som Arla og små virksomheder som Thiese, Naturmælk og andre, for hvem det ville blive meget vanskeligt (med en ændret andelsbeskatning, red.). Vi har lige afskaffet afgifterne på sukker og fedt, og så giver det ikke mening at komme med en øget beskatning på andelsselskaber, siger Margrethe Vestager.

Lovforslaget, der blev fremsat fredag formiddag, ville have betydet, at andelsselskaber fremover skulle underlægges almindelig selskabsbeskatning, således at selskaberne ville blive beskattet med 25 procent af den skattepligtige indkomst, hvor andelsselskaber i dag beskattes med en procentdel af formuen. Allerede fredag aften meddelte Margrethe Vestager, at forsalget blev trukket tilbage med omgående virkning, og dermed fik forslaget en meget kort levetid.

- Selvom en erkendelse kommer sent, skal man stadig handle på den, og hvis man har lavet en fejl, så skal man lave om på den, lyder svaret fra Margrethe Vestager på, hvorfor forslaget overhovedet er blevet fremsat fredag formiddag, når fedt- og sukkerafgifterne blev fjernet med finansloven for 2013.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere