Del : SMS
Berlingske Business

Vestager afviser hurtigt opsving

Vestager_opsving_Business
»Jeg er bekendt med analysen af ketchupeffekten, og det kan jeg ikke afvise. Jeg oplever bare, at folk har lært af krisen. Mange er mere afventende end tidligere og vil sikre sig, at det hele nu også går,« siger ministeren. Foto:

Stik imod tidligere meldinger fra finansminister Bjarne Corydon (S) afviser økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager, at vi står over for en såkaldt ketchupeffekt, hvor potentialet i dansk økonomi bliver hurtigt udløst.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vejen ud af krisen er fortsat lang, og intet tyder på, at Danmark står foran en pludselig og kvik økonomisk fremgang. Det er meldingen fra økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R).

Hun afviser dermed, at Danmark rammes af en særlig »ketchupeffekt«, hvor der over en ganske kort periode slås hul på det stillestående danske forbrug og erhvervslivets investeringer.

»Selv om det kommer til at gå bedre i Europa og USA, og der bliver større tillid til fremtiden, så træffer folk beslutninger med mere eftertanke end før. Folk vil måske gerne investere lidt mere i virksomheden eller huset, hvis det ser lysere ud, men det er altså langtfra sikkert, at vi gør det med et brag,« siger Margrethe Vestager.

Både finansminister Bjarne Corydon (S) og flere økonomer har ellers talt om muligheden for, at virksomheder og forbrugere meget pludseligt vil slippe store opsparede beløb fri til forbrug og investeringer, når først tilliden til økonomien vender tilbage. Det kan sætte gang i et hurtigt opsving i dansk økonomi, men Margrethe Vestager tror ikke på en stor forbrugsfest.

»Jeg er bekendt med analysen af ketchupeffekten, og det kan jeg ikke afvise. Jeg oplever bare, at folk har lært af krisen. Mange er mere     afventende end tidligere og vil sikre sig, at det hele nu også går,« siger ministeren.

Meldingen står i kontrast til udtalelser fra finansminister Bjarne Corydon (S). Han har argumenteret for, at dansk økonomi kan stå over for en hurtig vending, når der først kommer mere tillid til europæisk økonomi.

I et interview med Berlingske Business i september sidste år sagde Bjarne Corydon, at der er »en meget stor opsparing hos både private og virksomheder. Det betyder, at der er potentiale for en betydelig økonomisk fremgang, når der først er lagt solid grund under eurozonens fremtid«.

Økonomisk overvismand og økonomiprofessor på Københavns Universitet Hans Jørgen Whitta-Jacobsen vurderer, at der er en ophobet efterspørgsel hos både virksomheder og forbrugere, og at »der kan blive sluppet betydelige kræfter løs, når tilliden til økonomien vender tilbage«. Han understreger dog, at der ikke er nogen garanti for et hurtigt opsving. / 6-7

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere