Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Venlig og konfliktsky mand har travlt med at google »hvordan undgår man milliardbøde fra EU?«

05BUSGOOGLE-HARDWARE-122320.jpg
Foto: Beck Diefenbach/Reuters

Google-topchef Sundar Pichai er alt andet end konfrontationssøgende og kendt for sin besindige måde at tackle udfordringer på. Det får han hårdt brug for i EUs granskning af søgegiganten, der lige har fået en rekordbøde.

Sundar Pichai har ry for at være et ualmindeligt rart menneske med en smittende optimisme. Selv da EU-kommisær Margrethe Vestager ringede og fortalte Google-chefen, at selskabet ville få en bøde for at favorisere søgeresultater fra sin egen Shopping-tjeneste, var tonen sober og høflig.

Ordet »konfrontation« synes ikke at indgå i Google-chefens ordbog. Men Sundar Pichai kan få brug for at mønstre al sin diplomatiske takt og besindige evne til at tackle udfordringer, for EU-sagen kan blive en langstrakt affære.

Og den er ikke kommet alene. Kommissærens team gransker også, om Google har hindret konkurrence på andre områder, blandt andet i operativsystemet Android, der bruges af over to milliarder mobil- og tablet-brugere.

pix-Sundar Pichai
For abonnenter LÆS MERE : Google-topchef til møde med Vestager

Hvis nogen ved, hvordan Googles produkter og tjenester er integreret, må det være Sundar Pichai. Den snart 45-årige inder har gennem årene haft ansvar for de fleste af Googles kerneprodukter, og han var den overordnede produktchef, da han i 2015 blev løftet op i topchef-rollen.

Og man bør ikke lade sig narre af hans beskedne og afdæmpede fremtræden. Allerede som produktchef var Sundar Pichai så eftertragtet, at både Twitter og Microsoft angiveligt havde ham i kikkerten som topchef-materiale. Dette skulle også være grunden til, at Pichai betragtes som en af de mest vellønnede topchefer i tech-branchen.

Spørger man en af Googles hårdeste kritikere, søgetjenesten Yelp, er der dog en vis dobbeltmoral at ane hos den ellers utroligt vellidte Google-chef.

Var det ikke samme Sundar Pichai, der i 2009 skrev et passioneret indlæg til støtte for EU-Kommissionens sag mod Microsoft for at misbruge sin daværende dominans med netbrowseren Internet Explorer?

Her plæderede han for, at »større konkurrence fører til større innovation og en bedre brugeroplevelse«. Som for at understrege sin pointe offentliggjorde Yelp i februar 2016 en omskrevet udgave af indlægget, hvor »Micro­soft« var skiftet ud med »Google«.

pix-Google-Vestager

Det ømme punkt

EU-sagen og kritikken rammer uden tvivl et ømt punkt hos Sundar Pichai. Han har ofte talt om teknologi som en egalitær kraft, der bør gavne alle, uanset hvem man er, og hvor man er.

Ikke mindst Android-styresystemet har han lagt energi i at udbrede som en billig teknologi til at skaffe adgang til mobiltelefoner, internetforbindelser og computerkraft i lande som Indien og Kina. Selv voksede han op uden hverken telefon, TV eller bil.

Så sent som i maj henviste han i en blog på Googles hjemmeside til selskabets »stiftende mission om at gøre information universelt tilgængelig«.

»Jo mere, vi kan arbejde for at ­demokratisere adgangen til teknologi, jo hurtigere vil alle få gavn af det.«

pix-YouTube

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen